tisdag 9 juni 2015

Blood in the mobile

I mitt jobb lär jag mig en himla massa om konsumtion. Och en sak som verkar vara en doldis för både mig och resten av världen är hur otroligt mycket vi påverkar människors liv och hälsa beroende på vilken mobiltelefon eller surfplatta vi väljer.

Allvarligt, när du står i affären som säljer saker med skärm eller surfar runt på prisjaktsajter, hur mycket tanke lägger du vid hur iPhonen eller Nokian är producerad och vad du godkänner för behandling av människor i världen?

Ingen??

Inte jag heller. Tills nu...

Det finns smartphones/surfplattor/datorer som är ansvarsfullt producerade, som bidrar till att människor behandlas ok, att dom får betalt för sitt arbete, som gör att världen känns som ett ok ställe att leva på, som gör att man inte går under av den västerländska skulden av att ha vunnit lotteriet i att ha fötts i ett land som har fred, välstånd och flera tv-kanaler.

Sen finns det den andra änden av spektrat. Där det hemskaste du kan tänka dig inte är hemskt nog. Värre än skräckfilmerna man kan se på tv... För att det är sant och det händer på riktigt! Jag orkar ärligt talat inte veta allt, eller tänka på allt. Jag orkar ärligt talat inte ens se nyheterna för att jag mår för dåligt av dom.

Så, för att veta lite grann bara, tillräckligt för att förstå viktigheten, men inte så mycket så att det blir för mycket - ens för en sådan känslig mes som jag, så rekommenderar jag följande trailer av filmen "Blood in the mobile". Den är 2.47 minuter lång och ger dig bara en liten hint om vad det handlar om. Jag lovar! Till och med jag orkar se den!!

http://bloodinthemobile.org/

Blood in the mobile









Det är lätt att göra något!
Det allra minska du kan göra är att fråga i affären. Det räcker! (Tills du är redo för mer :-) ). Fråga hur produkten är tillverkad, om det har använts konfliktmineraler, om underleverantörerna följer FN:s konventioner om mänskliga rättigheter (avskaffande av tvångsarbete, barnarbete och diskriminering i arbetslivet samt organisationsrätt).

Om du verkligen vill göra skillnad!
Om du verkligen vill göra skillnad och kunna stå för vad du har köpt finns jättebra märkningar som garanterar social och miljömässig hänsyn och framför allt, har gjort sitt bästa för att se till att ingen har blivit dödad, våldtagen, anlitad som barnarbetare eller slav för att skapa produkten. Och att dom kemikalier du kommer i kontakt med när du använder produkten inte är skadliga för dig.

TCO-development har en databas där alla produkter finns. Dom kostar inte mer - dom kostar lika mycket, dom fungerar inte sämre - dom fungerar lika bra! Det finns i nuläget en TCO-märkt telefon (Samsung Galaxy S4). Men förhoppningsvis om vi börjar ställa frågor om miljömärkta telefoner i butikerna så finns det snart fler! Det finns också surfplattor (Samsung igen). Datorer finns det en massa!! :-)


Svanen har nyligen höjt sina krav på IT-produkter och det gör att det för närvarande inte finns några svanenmärkta surfplattor eller datorer. Googlar du svanenmärkt dator kommer det upp några Fujitsu-datorer som är godkända enligt de gamla kraven. Med surfplattor gäller samma sak, där finns en godkänd enligt de gamla kraven från Lenovo. Det finns också en uppsjö av TV-apparater, skrivare, kopiatorer etc. som är Svanenmärkta, se här! Telefoner verkar Svanen inte märka.

Fairphone har producerats av ett holländskt företag som har gett sig bara den på att skapa en bra och prisvärd smartphone som kan repareras och återvinnas. Den första versionen tog slut på stört, och nästa kommer efter sommaren! Jag står på väntelistan... Kolla här!


Greenpeace har gjort en rankning av IT-företag "Guide to greener electronics" som är pedagogisk och bra! Kolla här!

För några veckor sedan togs ett beslut i EU om en obligatorisk certifiering mot konfliktmineraler! Läs mer på bloggen Rättvis Elektronik! Ett stort steg framåt efter 18 år och 6 miljoner människoliv!!

Det här är viktigt, på riktigt och vårt ansvar! Gör ett smart val, nu!!








fredag 5 juni 2015

Beach 2015

Och då menar jag solskyddsfrågan, inget annat!! :-)

Det här är alltid lite ångest, varje år, att välja solskydd... :-/ För det är inte gratis, och det är inte lätt att navigera i djungeln av nanopartiklar, kemiskt skydd, EU-regler, zinkoxid, aluminiumhydroxid och att lusläsa innehållsförteckningar.
Och trots Apotekets fina helyllereklam om att dom minsann tar ansvar för sina produkter, så har jag ännu inte hittat ett företag som gör att jag är redo att lämna över ansvaret för bidraget till mina barns och min kemikaliecocktail. Tills dess står jag med näsan över innehållsförteckningen och lusläser! :-)
(För dig som vill veta mer rekommenderar jag denna länk med råd från en miljökemist!)

Men, nu har jag äntligen bestämt mig!! Hurra!!
Det stod mellan 2 olika märken:

Maria Åkerberg, lotion spf 20 och olja spf 15












Lavera, lotion spf 30 och spray spf 20












Lavera vann! (i år...)

Anledningen till detta var följande:
Jag har använt Maria Åkerbergs förut, den fungerar bra trots att den är lite krånglig att smörja in och om man kan bli lite fläckvis vit och den faktiskt har den allra bästa innehållsförteckningen.

Men... Laveras innehållsförteckning är helt ok (ingen zinkoxid, kemiska filter eller aluminiumhydroxid) och jag ville gärna prova den och se om den var lättare att smörja in. Hoppas hoppas att den inte stinker en massa parfym!! Och jag kommer så klart att fortsätta komplettera med parasoll, solkläder och skugga.

Om man inte är lika nördig som vissa andra (jag alltså) och bara vill ha något som är lättillgängligt och ok så rekommenderar jag Apolosophys solspray spf 30 som är svanenmärkt vilket ju betyder en del.

Härlig solig sommar till er!!

torsdag 17 oktober 2013

Blogg-tips

MindBodyGreen tipsar om allt möjligt inom DIY - Do It Yourself. Bland annat ett sätt att tvätta håret med bikarbonat (som verkar vara bra till det mesta!!) och äppelcidervinäger (se länken nedan). Jag har nu provat i en vecka att tvätta håret på det här sättet och hittills funkar det över förväntan! Mitt hår är rent, glansigt och blir inte fett lika fort som förut. Innan använde jag Urtekrams ekologiska björkserie som var helt ok, men det här är en förbättring! Det ska bli väldigt spännande att se om det också fungerar bra en längre period. 



fredag 5 april 2013

Världens bästa deo!!!

I kid you not! Det är verkligen världens
bästa deo!!

Det här behöver du:
Kokosolja (med eller utan kokosdoft)
Bikarbonat
Potatismjöl (eller maizena)

Mät upp lika delar av de tre ingredienserna. Smält kokosoljan i ett vattenbad och blanda i bikarbonaten och potatismjölet. Ha eventellt i några droppar valfri eterisk olja (jag använder eukalyptus). Häll över i lämplig burk och låt svalna i rumstemperatur. Färdigt!!

Den slutliga konsistensen blir som en kräm lite beroende av hur kallt eller varmt den förvaras.

Min syster hittade receptet till den här deon på internet och för att prova den ordentligt gjorde jag en massa testburkar och gav till mina andra två systrarna plus min mamma. Alla tycker att den fungerar fantastiskt!  Den är gjord av ingredienser som är ätbara och extremt billiga. Sedan jag började använda den mår mina armhålor fantastiskt och jag luktar inte svett ens när jag inte orkar duscha på några dagar. Bye bye dyra, giftiga, dåliga, parfymerade skräpdeodoranter!!

måndag 16 april 2012

Klädbytardag 21 april!

Naturskyddsföreningen anordnar en klädbytardag

Klädindustrin drabbar miljö och människor hårt genom att förbruka mängder av råvaror och kemikalier i dåliga arbetsmiljöer. Samtidigt shoppar svenskar allt mer, trots redan överfyllda hyllor. Att använda begagnat istället för att köpa nytt är ett roligt och miljösmart sätt att hålla garderoben uppdaterad. Med en klädbytardag blir det ännu bättre!

Byt ut din garderob på klädbytardagen - gratis!

Hör du till de som alltför ofta suckar över din garderob? Är du är trött på de kläder du har och trött på att lägga ner en massa pengar på att köpa nya hela tiden? Eller hör du till de som inte hinner sucka över det gamla för du springer ständigt i klädaffärer och hittar nytt? Oavsett vilket vill Naturskyddsföreningen välkomna dig till Sveriges största klädbytardag.

över 60 orter i Sverige ordnas det klädbyten lördagen den 21 april. Konceptet är enkelt och glömmer du plånboken hemma behöver du inte oroa dig, allt är helt kostnadsfritt. Du tar helt enkelt med dig några av de plagg du tröttnat på, trots att de är fräscha och fina, och byter på plats mot plagg som någon annan tröttnat på. Valutan på klädbytardagen är klädbytarbrickor som du får när du lämnar in dina plagg på plats.

Vilka ekologiska varor ska du välja?

Det är få förunnat att kunna fylla hela kundvagnen med ekologiska varor. Men, det finns några varor som du kan välja i första hand för att du och världen ska må så bra som möjligt. Naturskyddsföreningen har listat 5 värstingar att byta ut.

Visste du till exempel att i vanliga russin kan det finnas rester av upp till 26 olika bekämpningsmedel!
Och att den svenska värstingen är potatis - den besprutas mest av alla grödor i Sverige!

tisdag 20 mars 2012

Bananas!

Extremt viktig film om varför det är på liv och död att betala några kronor extra för ekologiska bananer!
Visste ni att på vissa dagis får inte barnen skala bananerna själva om de inte är ekologiska. För att de inte ska få bland annat antimögelmedel på fingrarna...

fredag 17 februari 2012

Luktfria (men giftiga) kläder...

Kemikalieinspektionen har testat 30 olika klädesplagg, bland annat strumpor, träningskläder och underställ, där antibakteriella ämnen har tillsatts för att hålla svettlukt borta. De hittade 3 miljöfarliga ämnen (triklosan, silver och triklokarban) som är kända för att vara giftiga eller fortplantningsstörande.

Det framkom i studien att mer än hälften av de giftiga ämnena tvättades ur redan efter tre tvättar. Det betyder att dessa ämnen går direkt ut i avloppet och vidare ut i vattendragen. Man kan ju också fråga sig om de antibakteriella ämnena verkligen ger någon effekt efter ett antal tvättar...

Det står sällan uttryckligen att kläderna är behandlade med dessa ämnen. Ofta marknadsförs de under beteckningar som ”Behandlad mot dålig lukt”, “For lasting freshness”, ”Anti-odour”, ”Hygienic protection” eller ”Antimicrobial”. Helt onödigt, giftigt och negativt för din hälsa och miljön!!

torsdag 8 december 2011

Välja gran??

Nu är det snart jul och då kan man ställa sig frågan, vilket är bäst - plastgran eller barrgran? Svar: Barrgran!
En alldeles vanlig svensk gran är det allra bästa. Visst är det härligt att med gott samvete kunna gå ut och införskaffa den i skogen eller vid den lokala livsmedelsaffären!
En ädelgran behöver mer konstgödsel och bekämpningsmedel.
En plastgran tillverkas ofta i Asien - alltså långa transporter. Dessutom tillsätts ofta mjukgörare, så kallade ftalater som är hormonstörande och kan orsaka cancer.

När det sedan är dags att kasta ut granen, görs det förslagsvis på kommunens uppsamlingsställe så att den kan återvinnas till värme.


Källa text: Kupé (det är härligt att åka tåg!)
Bild: nyheter24.se

måndag 14 november 2011

Sjuk av levande ljus?

Brukar du bli lite extra snuvig så här på vintern? Det kan bero på att du ovetandes har köpt paraffinljus till ditt hem. Paraffin (som jag har bloggat mycket om när det gäller dåliga hudvårdsprodukter) tillverkas ur fossil olja. Ljus som består av detta kan enligt forskare påverka kvalitén på vår inomhusluft genom att bland annat bilda cancerogena ämnen som bensen och toluen. Se artikel om detta här.

Köp istället stearinljus! De innehåller i princip bara förnyelsebar råvara och avger en begränsad mängd sot och hälso- och miljöfarliga kemikalier. I Sverige använder vi 18 000 ton (!) ljus per år och om alla svenskar skulle övergå till miljömärkta stearinljus skulle det minska våra koldioxidutsläpp lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensinbilar. Finns i din vanliga mataffär. Vissa saker är enkla.

onsdag 12 oktober 2011

Vad har dom i blöjorna?

Jag fick hem ett reklampaket från Pampers härom dagen. Jag har inte använt Pampers till mina barn eftersom deras blöjor inte är svensktillverkade och för att jag tycker att de luktar konstigt. Nu fick jag ett argument till – på ingredienslistan på paketet står det bland annat "petroleum" och "parrafinum liquidum". Visst låter det som något som man i första fallet ska ha i bensintanken och i andra fallet ska ha i en fotogenlampa, inte på det allra allra ömtåligaste på bebisen... Det är så klart mineralolja (vaselin) det handlar om, något som jag skrivit (tjatat) om några gånger nu. Galet att blöjan är märkt med Astma- och Allergiförbundets märkning - mineralolja är ju som sagt inte allergiframkallande eftersom det är en död olja som inte har någon näring och utvinns ur samma råvara som bensin, diesel och asfalt. Galet att mineralolja fortfarande används i de flesta hudvårdsprodukter. Nej, köp en annan blöja, och lev lyckligare!!

fredag 7 oktober 2011

När är tvättnötterna slut?

Det är många som frågar hur man vet när tvättnötterna är slut och det är dags att byta ut dom! Svaret är att när det mörkt glansiga är borta, de börjar falla sönder och suga i sig vatten, då är det dags. Här kommer en bild på det!

onsdag 5 oktober 2011

Jordproduktion och infoträff

Idag har jag hälsat på Jenny som har www.bokashi.se. Det verkar inte finnas någon gräns för hur bra det funkar att kompostera sitt matavfall på det här viset och ur kemikaliesynpunkt är det fantastiskt. På hemsidan kan man läsa att vi i Sverige slänger bort 1 miljon ton mat!!! Alltså ca 100 kg per person och år! Hur mycket koldioxid skapar det här? 1,9 miljoner ton - lika mycket som 700 000 bilar!!

Jenny har adopterat ett kafé, Holgers i Säffle och hämtar deras kaffesump där varje vecka, ca 20-25 kg. Det åker rätt ner i hennes trädgård och fungerar förträffligt för att göra hennes träd och buskar extra glada. Det ska jag genast börja med i min trädgård, och dessutom fundera på vilket kafé jag ska adoptera...

Nu på kvällen var det tags för ett info-möte om kemikalier på Ladies Circle i Åmål. Mycket tips hit och dit om vad man kan hitta för alternativ. En sak som vi konstaterade var att Natusans babyolja är passar bättre för att smörja cykeln... Köp en vegetabilisk, miljömärkt istället - om inte kravmärkt rapsolja så kanske Liberos svanenmärkta!




tisdag 20 september 2011

Malin vill klara sig utan kemikalier

Säfflebördiga Åmålsbon Malin Sairio är mitt uppe i ”projekt kemikaliefri 2011”. Hon försöker att hitta en livsstil som inte innehåller farliga ämnen. Idén fick hon efter två missfall och nu har hon och hennes sambo och parets två döttrar en vardag med färre kemikalier. Malin tvättar med tvättnötter, gör egna hygienprodukter och hoppas att hon ska våga prova att använda tygblöjor till dottern Moa inom en snar framtid. En del av det hon provar delar hon med sig av på sin blogg för att inspirera andra som också vill ha kemikaliefria alternativ.
– Det har blivit billigare för oss och vi upplever att vi är mycket friskare nu, säger Malin Sairio.
Läs hela artikeln här: Malin vill klara sig utan kemikalier






torsdag 25 augusti 2011

Vänligt nagellack!

Jag och Emmy har beställt vänligt, vattenbaserat nagellack, alltså helt utan lösningsmedel! Hon ville ha gult, jag lila. Kolla in länken! www.piggypaint.com

torsdag 18 augusti 2011

Kom på marknad!

Den 27 augusti klockan 9.00-17.00 ska jag, Malin från Smart Val och min äldsta syster Lotta från SöstraMi medverka på Nysäters marknad. Kom och hälsa på oss om ni är i närheten!! Förhoppningsvis dyker även systrarna Milla och Annica upp. En riktig familjeaffär!

Förra året spöregnade det när vi skulle sätta upp vårt tält. Det fattades delar och silvertejpen tog slut. När vi fixade till en del av tältet åkte en annan del isär och vi fick mer och mer publik som roat stod och tittade på i lervällingen . Till slut fick vi ihop det och kunde genomblöta börja sätta upp våra saker. Det kan man inte tro när man ser bilden här bredvid... Trevligt var det i alla fall! (I år ska vi ha en vikingabod som ska sättas på plats dagen innan. Man lär sig...)

tisdag 22 mars 2011

Flytande tvättnötsmedel


Recept på flytande tvättnötsmedel:
som kan användas till tvätt i 30 grader, städning och diverse rengörning.

15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten

Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. 


När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger/komposterar nötterna. Jag brukar förvara medlet i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå så i recepten).

tisdag 11 januari 2011

Schysst konsumtion!

Så här efter juletiden är det lätt att fundera över alla saker som köpts och fåtts och vad produktionen av grejerna har bidragit till ute i världen...

Storasysteryster tipsade mig om några hemsidor som är bra när man vill passa på att bidra till giftfri, energisnål och miljövänlig produktion. Helt fantastiska butiker som hittar ekologiska, roliga, hållbara, återvunna och rättvisa leksaker som känns bra att ge bort! Här kommer två länkar:

www.ekoleko.se
www.ekokul.se

tisdag 7 december 2010

Dags för tygblöjor..?

Jag och familjen flyttade till eget hus för 2 veckor sedan och har alltså för första gången en egen tvättmaskin. Min ursäkt för att använda engångsblöjor är borta och den här artikeln från Aftonbladet - "artikel om blöjor" gör tankarna ännu mer påträngande. Jag har ju skrivit om tvättservetter i den här bloggen förut och om hur mycket skräp som (olagligt dessutom) finns i dom. Det är ju inte konstigt egentligen att samma sak skulle gälla för engångsblöjor, men ändå läskigt att läsa om vilka allergiska reaktioner det kan leda till. Ännu läskigare, men inte särskilt förvånade att blöjproducenten inte verkar veta vilka kemikalier som finns i blöjorna...
Min 2-åring är på väg mot blöjfrihet redan men lillasyskonet som kommer i mars kommer ju att ha blöjor i säkert två år. Dags att börja undersöka saken på riktigt - kolla in länken som går till ett test av tygblöjor från Amelia! http://www.imsevimse.se/pdf/Amelia_Baby_2009_tygblojetest_.pdf

måndag 6 december 2010

Lita på nappflaskeproducenter??

Det skulle väl aldrig tillåtas att farliga ämnen används i produkter för barn eller? Den senaste tiden har det pratats en hel del om ett ämne som heter Bisphenol A på TV och i tidningar. Bisphenol A ingår i ett av världens vanligaste plastmaterial (polykarbonat) som många förvaringskärl och nappflaskor är gjorda av. Detta ämne har ansetts som ofarligt i små mängder, medan det är cancerframkallande och hormonstörande i större mängder. Ämnet frigörs när plasten upphettas, t ex när flaskan värms i micron. I september 2008 kom en ny amerikansk studie som kopplade Bisphenol A till fetma, cancer, hjärtsjukdomar och diabetes och visade att även små mängder av ämnet kan ha effekter.

Den 25 november beslutade EU-kommissionen att förbjuda användning av bisfenol A i nappflaskor. Det är jättebra och betyder att den viktigaste källan till att små barn får i sig ämnet försvinner. Men... Beslutet säger däremot ingenting om andra plastprodukter, t ex muggar och tallrikar som är avsedda för barn upp till tre år...

Hur ska man då undvika Bisfenol A?
Byt till nappflaskor av annan plast eller rostfritt stål. Nappflaskor som innehåller Bisfenol A är oftast märkta med förkortningen PC eller med en 7:a i en triangel.
Värm inte vattnet i nappflaskan i micron.
Byt ut gamla och repiga flaskor.

Bloggintresserade