söndag 14 mars 2010

Äntligen!

Den här vinterns torra luft har verkligen varit en utmaning för mina  händer, min dotters kinder och min sambos fötter... Jag har letat förgäves i vanliga affärer efter någon hand-/fotkräm som är ok men inte hittat någon. De flesta har antingen mineralolja eller parabener i sig och praktiskt taget alla är parfymerade. Men härom veckan fick jag ett mail av en ny bekantskap som jag träffat på öppna förskolan. Hon skickade ett recept på hårvax som hon istället brukade använda som fotsalva. Denna söndag var det dags att koka ihop den! Jag presenterar här en helt naturlig, egenhändigt gjord salva. Jag använder den på mina fötter, händer, läppar, mitt hår och min dotters vintertorra kinder:

Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax

(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)




Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.









Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.










Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)

4 kommentarer:

  1. Kan den användas på hela kroppen ? Är den dryg ?
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Den kan användas på hela kroppen, främst på extra torra ställen. Den är ungefär likadan i konsistensen som ett hårvax och är alltså hårdare än än kräm. Krämer är ju ofta bara utblandade med vatten så den är absolut dryg tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Varning! Lockens insida är täckta med plast innehållande Bisfenol A!!!!! Hormonstörande även i minimala doser.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det går att ha i mer olja så blir salvan lösare.

    SvaraRadera

Bloggintresserade