Visar inlägg med etikett tvättnötter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tvättnötter. Visa alla inlägg
fredag 7 oktober 2011
När är tvättnötterna slut?
Det är många som frågar hur man vet när tvättnötterna är slut och det är dags att byta ut dom! Svaret är att när det mörkt glansiga är borta, de börjar falla sönder och suga i sig vatten, då är det dags. Här kommer en bild på det!
onsdag 14 april 2010
Grön städning
Jag hälsade på en kompis i Stockholm i helgen och under tågresan på väg dit (när jag inte sprang efter mitt 1,5-åriga yrväder) läste jag SJ:s egen tidning Kupé. Jag blev glatt överraskad när det stod om grön städning och de numera ständigt anlitade experterna som leder programmet "Rent hus" var här tillfrågade (med all rätt eftersom en av dem är professor i livsmedelshygien!). Här kommer en glad sammanfattning av artikeln:
- Varje år säljs 40 000-50 000 ton (!) städ- och rengöringsmedel för hemmabruk i Sverige.
- Städkemikalier är helt onödiga, dyra och dåliga för miljön, använd det som finns i skafferiet istället!
- Använd inte antibakteriella medel, att hålla sitt hem rent med hjälp av såpa, diskmedel och vatten är det bästa sättet att undvika smittspridning.
- Tvättmedel överdoseras ofta. Fyll maskinen, men tvätta kläder som kommer i nära kontakt med huden i 60 grader. (Och använd tvättnötter enligt mig!)
Tips på ekologisk rengöring:
- För spisen - strö på bakpulver och häll sedan på ättika så att det börjar bubbla. Rengör som vanligt med en trasa och ljummet vatten. (Det låter som att man även ska använda handskar..?)
- För badkar och handfat - skär upp en grapefrukt, häll salt på frukten och gnid den på ytan.
- För toaletten - blanda 5 dl vatten med saften från en halv citron och 3 msk såpa i en sprayflaska.
- För fönstren - blanda 5 dl vatten med 1 msk diskmedel i en sprayflaska.
Hela artikeln finns att läsa i nedanstående länk (sidan 58).
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=d40j258k&gInitPage=1&gAction=leave
Städa lugnt!!
- Varje år säljs 40 000-50 000 ton (!) städ- och rengöringsmedel för hemmabruk i Sverige.
- Städkemikalier är helt onödiga, dyra och dåliga för miljön, använd det som finns i skafferiet istället!
- Använd inte antibakteriella medel, att hålla sitt hem rent med hjälp av såpa, diskmedel och vatten är det bästa sättet att undvika smittspridning.
- Tvättmedel överdoseras ofta. Fyll maskinen, men tvätta kläder som kommer i nära kontakt med huden i 60 grader. (Och använd tvättnötter enligt mig!)
Tips på ekologisk rengöring:
- För spisen - strö på bakpulver och häll sedan på ättika så att det börjar bubbla. Rengör som vanligt med en trasa och ljummet vatten. (Det låter som att man även ska använda handskar..?)- För badkar och handfat - skär upp en grapefrukt, häll salt på frukten och gnid den på ytan.
- För toaletten - blanda 5 dl vatten med saften från en halv citron och 3 msk såpa i en sprayflaska.
- För fönstren - blanda 5 dl vatten med 1 msk diskmedel i en sprayflaska.
Hela artikeln finns att läsa i nedanstående länk (sidan 58).
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=d40j258k&gInitPage=1&gAction=leave
Städa lugnt!!
tisdag 12 januari 2010
Istället för schampo
Innan jag slutade på mitt jobb på Universeum i Göteborg och flyttade till Åmål hade jag många, långa och intressanta diskussioner med mina arbetskamrater om kemikaler, miljö, livsstil och annat. Det är en arbetsplats som naturligt drar till sig människor som är intresserade av dessa frågor. Idag fick jag ett mail av en före detta arbetskamrat som undrade om jag startat mitt företag ännu och om jag kunde hjälpa henne med recept till tvättnötsschampo eftersom de som hon hittat på nätet inte funkat. Det är med stort nöje som jag delar med mig av detta recept. (OBS! med brasklappen att tvättnötter inte får säljas som schampo eftersom det då är helt andra lagar och regler som gäller. Däremot kan jag berätta att jag har använt tvättnötsavkok som schampo i ett år nu och det fungerar jättebra för mig.)

Det recept som funkar för mig är:
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
Det recept som funkar för mig är:
15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
När jag ska tvätta håret häller jag ca 2-3 cm avkok i en liten petflaska och värmer den lite i micron först eftersom det är behagligare med varmt i hårbotten. Sedan skakar jag flaskan så att det blir ett skum och antingen har jag i skummet i håret innan duschen när håret är torrt och låter det verka en stund, eller så blöter jag håret först och har i schampot sen. I början blev mitt hår fett lite fortare än med vanligt schampo eftersom mycket av de naturliga näringsämnena är kvar i håret, men nu tvättar jag tvätta håret varannan dag. En gång fick jag skum i ögat och det var inte så skönt, så nu undviker jag det :-). Nötterna och avkoket har en svag doft som inte fastnar i vare sig kläder eller hår. Det luktar bara rent!
Det som jag tycker är fel med de flesta recept är att man ska koka nötterna för kort tid och då hinner inte nötterna lämna ifrån sig saponinet. Det finns också lite olika kvalitet på tvättnötter beroende på var man köper dem. Det allra bästa är att ha dem utan kärnor för då kommer man lättare åt saponinet. Sen finns det också vissa som är lite hårdare, blekare och torrare än andra och dom tror jag är lite sämre.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.söndag 18 oktober 2009
Bebis = tvättmedelstest
Det senaste året har min lilla familj använt tvättnötter (sapindus mukorossi) istället för tvättmedel och sköljmedel. Detta har fungerat alldeles lysande trots att vår dotter vísade sig vara ett sådant barn som fick upp all bröstmjölk om man så mycket som petade på henne efter maten så att vi utan överdrift fick byta hennes kläder i genomsnitt 6 gånger per dag. Och kom det inte ut den vägen så kom det i raketfart från andra hållet. Jag har på riktigt bevittnat när hon låg på skötbordet utan blöja och det kom en stråle ur henne med sådan fart att de studsade på väggen mittemot och ner i badkaret (bra siktat måste jag säga!). Nåja, tillbaka till ämnet.
Jag brukar inte vilja predika, men nu är jag mäkta sugen... Vi är tydligen lite efter när det gäller det här i Sverige. Människor i Tyskland, Frankrike och England ska redan ha upptäckt nötterna och använder dem flitigt till inte bara tvätt utan schampo (både till människa och djur), rengöringsmedel och diskmedel. Nöten (som är en frukt) växer på träd i Indien och kan komposteras efter användning. De tvättar rent lika bra som vanligt tvättmedel och gör kläderna lite mjuka. Det såpaliknande ämnet som finns i skalet frigörs vid temperaturer som är varmare än 30 grader. Liksom såpa gör ämnet att vattnet blir "blötare" och löser upp smuts och fett. Nötterna kan återanvändas ända tills man ser att skalet förlorar sin lyster och börjar suga upp vatten.
Om jag ska vara ärlig (och det ska jag) så måste jag säga att jag liksom innan tvättnötsinförandet har problem med vissa fläckar, speciellt bär- och fruktfläckar (min dotter älskar blåbär!). Att använda fläckborttagare motverkar ju syftet med att minska kemikalieanvändningen och det finns en himla massa miljövänliga sätt att bli av med fläckar. Här är en länk till Håll Sverige Rent med tips: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319. Mitt problem är att jag är för lat för att behandla fläcken direkt, vilket verkar vara den springande punkten i alla tips. Jobbigt eller..?
Ok, kalla mig predikant om ni vill, men här kommer lite tips om hur man hittar tvättnötter:
Googla "tvättnötter", välj gärna ekologiska/organiska tvättnötter och en leverantör som har valt att importera nötterna med båt (och inte flyg). De kostar runt 150 kr/1 kg + frakt. Eller köp dem i närmaste hälsokostaffär (lite dyrare). Slut på predikandet!

Jag brukar inte vilja predika, men nu är jag mäkta sugen... Vi är tydligen lite efter när det gäller det här i Sverige. Människor i Tyskland, Frankrike och England ska redan ha upptäckt nötterna och använder dem flitigt till inte bara tvätt utan schampo (både till människa och djur), rengöringsmedel och diskmedel. Nöten (som är en frukt) växer på träd i Indien och kan komposteras efter användning. De tvättar rent lika bra som vanligt tvättmedel och gör kläderna lite mjuka. Det såpaliknande ämnet som finns i skalet frigörs vid temperaturer som är varmare än 30 grader. Liksom såpa gör ämnet att vattnet blir "blötare" och löser upp smuts och fett. Nötterna kan återanvändas ända tills man ser att skalet förlorar sin lyster och börjar suga upp vatten.
Om jag ska vara ärlig (och det ska jag) så måste jag säga att jag liksom innan tvättnötsinförandet har problem med vissa fläckar, speciellt bär- och fruktfläckar (min dotter älskar blåbär!). Att använda fläckborttagare motverkar ju syftet med att minska kemikalieanvändningen och det finns en himla massa miljövänliga sätt att bli av med fläckar. Här är en länk till Håll Sverige Rent med tips: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319. Mitt problem är att jag är för lat för att behandla fläcken direkt, vilket verkar vara den springande punkten i alla tips. Jobbigt eller..?
Ok, kalla mig predikant om ni vill, men här kommer lite tips om hur man hittar tvättnötter:
Googla "tvättnötter", välj gärna ekologiska/organiska tvättnötter och en leverantör som har valt att importera nötterna med båt (och inte flyg). De kostar runt 150 kr/1 kg + frakt. Eller köp dem i närmaste hälsokostaffär (lite dyrare). Slut på predikandet!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
