Visar inlägg med etikett hårvård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hårvård. Visa alla inlägg
torsdag 17 oktober 2013
Blogg-tips
MindBodyGreen tipsar om allt möjligt inom DIY - Do It Yourself. Bland annat ett sätt att tvätta håret med bikarbonat (som verkar vara bra till det mesta!!) och äppelcidervinäger (se länken nedan). Jag har nu provat i en vecka att tvätta håret på det här sättet och hittills funkar det över förväntan! Mitt hår är rent, glansigt och blir inte fett lika fort som förut. Innan använde jag Urtekrams ekologiska björkserie som var helt ok, men det här är en förbättring! Det ska bli väldigt spännande att se om det också fungerar bra en längre period.
Etiketter:
hudvård,
hårvård,
kemikalier,
Schampo,
tips
söndag 14 mars 2010
Äntligen!
Den här vinterns torra luft har verkligen varit en utmaning för mina händer, min dotters kinder och min sambos fötter... Jag har letat förgäves i vanliga affärer efter någon hand-/fotkräm som är ok men inte hittat någon. De flesta har antingen mineralolja eller parabener i sig och praktiskt taget alla är parfymerade. Men härom veckan fick jag ett mail av en ny bekantskap som jag träffat på öppna förskolan. Hon skickade ett recept på hårvax som hon istället brukade använda som fotsalva. Denna söndag var det dags att koka ihop den! Jag presenterar här en helt naturlig, egenhändigt gjord salva. Jag använder den på mina fötter, händer, läppar, mitt hår och min dotters vintertorra kinder:
Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax
(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)
Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.
Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.
Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)
Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax
(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)
Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.
Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.
Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)
Etiketter:
ekologisk,
hudvård,
hårvård,
mineralolja,
tips
tisdag 12 januari 2010
Istället för schampo
Innan jag slutade på mitt jobb på Universeum i Göteborg och flyttade till Åmål hade jag många, långa och intressanta diskussioner med mina arbetskamrater om kemikaler, miljö, livsstil och annat. Det är en arbetsplats som naturligt drar till sig människor som är intresserade av dessa frågor. Idag fick jag ett mail av en före detta arbetskamrat som undrade om jag startat mitt företag ännu och om jag kunde hjälpa henne med recept till tvättnötsschampo eftersom de som hon hittat på nätet inte funkat. Det är med stort nöje som jag delar med mig av detta recept. (OBS! med brasklappen att tvättnötter inte får säljas som schampo eftersom det då är helt andra lagar och regler som gäller. Däremot kan jag berätta att jag har använt tvättnötsavkok som schampo i ett år nu och det fungerar jättebra för mig.)

Det recept som funkar för mig är:
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
Det recept som funkar för mig är:
15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
När jag ska tvätta håret häller jag ca 2-3 cm avkok i en liten petflaska och värmer den lite i micron först eftersom det är behagligare med varmt i hårbotten. Sedan skakar jag flaskan så att det blir ett skum och antingen har jag i skummet i håret innan duschen när håret är torrt och låter det verka en stund, eller så blöter jag håret först och har i schampot sen. I början blev mitt hår fett lite fortare än med vanligt schampo eftersom mycket av de naturliga näringsämnena är kvar i håret, men nu tvättar jag tvätta håret varannan dag. En gång fick jag skum i ögat och det var inte så skönt, så nu undviker jag det :-). Nötterna och avkoket har en svag doft som inte fastnar i vare sig kläder eller hår. Det luktar bara rent!
Det som jag tycker är fel med de flesta recept är att man ska koka nötterna för kort tid och då hinner inte nötterna lämna ifrån sig saponinet. Det finns också lite olika kvalitet på tvättnötter beroende på var man köper dem. Det allra bästa är att ha dem utan kärnor för då kommer man lättare åt saponinet. Sen finns det också vissa som är lite hårdare, blekare och torrare än andra och dom tror jag är lite sämre.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




