Visar inlägg med etikett allergi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett allergi. Visa alla inlägg

måndag 14 november 2011

Sjuk av levande ljus?

Brukar du bli lite extra snuvig så här på vintern? Det kan bero på att du ovetandes har köpt paraffinljus till ditt hem. Paraffin (som jag har bloggat mycket om när det gäller dåliga hudvårdsprodukter) tillverkas ur fossil olja. Ljus som består av detta kan enligt forskare påverka kvalitén på vår inomhusluft genom att bland annat bilda cancerogena ämnen som bensen och toluen. Se artikel om detta här.

Köp istället stearinljus! De innehåller i princip bara förnyelsebar råvara och avger en begränsad mängd sot och hälso- och miljöfarliga kemikalier. I Sverige använder vi 18 000 ton (!) ljus per år och om alla svenskar skulle övergå till miljömärkta stearinljus skulle det minska våra koldioxidutsläpp lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensinbilar. Finns i din vanliga mataffär. Vissa saker är enkla.

onsdag 12 oktober 2011

Vad har dom i blöjorna?

Jag fick hem ett reklampaket från Pampers härom dagen. Jag har inte använt Pampers till mina barn eftersom deras blöjor inte är svensktillverkade och för att jag tycker att de luktar konstigt. Nu fick jag ett argument till – på ingredienslistan på paketet står det bland annat "petroleum" och "parrafinum liquidum". Visst låter det som något som man i första fallet ska ha i bensintanken och i andra fallet ska ha i en fotogenlampa, inte på det allra allra ömtåligaste på bebisen... Det är så klart mineralolja (vaselin) det handlar om, något som jag skrivit (tjatat) om några gånger nu. Galet att blöjan är märkt med Astma- och Allergiförbundets märkning - mineralolja är ju som sagt inte allergiframkallande eftersom det är en död olja som inte har någon näring och utvinns ur samma råvara som bensin, diesel och asfalt. Galet att mineralolja fortfarande används i de flesta hudvårdsprodukter. Nej, köp en annan blöja, och lev lyckligare!!

Bloggintresserade