Visar inlägg med etikett städa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett städa. Visa alla inlägg

tisdag 22 mars 2011

Flytande tvättnötsmedel


Recept på flytande tvättnötsmedel:
som kan användas till tvätt i 30 grader, städning och diverse rengörning.

15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten

Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. 


När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger/komposterar nötterna. Jag brukar förvara medlet i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå så i recepten).

onsdag 14 april 2010

Grön städning

Jag hälsade på en kompis i Stockholm i helgen och under tågresan på väg dit (när jag inte sprang efter mitt 1,5-åriga yrväder) läste jag SJ:s egen tidning Kupé. Jag blev glatt överraskad när det stod om grön städning och de numera ständigt anlitade experterna som leder programmet "Rent hus" var här tillfrågade (med all rätt eftersom en av dem är professor i livsmedelshygien!). Här kommer en glad sammanfattning av artikeln:


- Varje år säljs 40 000-50 000 ton (!) städ- och rengöringsmedel för hemmabruk i Sverige.
- Städkemikalier är helt onödiga, dyra och dåliga för miljön, använd det som finns i skafferiet istället!
- Använd inte antibakteriella medel, att hålla sitt hem rent med hjälp av såpa, diskmedel och vatten är det bästa sättet att undvika smittspridning.
- Tvättmedel överdoseras ofta. Fyll maskinen, men tvätta kläder som kommer i nära kontakt med huden i 60 grader. (Och använd tvättnötter enligt mig!)




Tips på ekologisk rengöring:
- För spisen - strö på bakpulver och häll sedan på ättika så att det börjar bubbla. Rengör som vanligt med en trasa och ljummet vatten. (Det låter som att man även ska använda handskar..?)
- För badkar och handfat - skär upp en grapefrukt, häll salt på frukten och gnid den på ytan.
- För toaletten - blanda 5 dl vatten med saften från en halv citron och 3 msk såpa i en sprayflaska.
- För fönstren - blanda 5 dl vatten med 1 msk diskmedel i en sprayflaska.


Hela artikeln finns att läsa i nedanstående länk (sidan 58).
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=d40j258k&gInitPage=1&gAction=leave


Städa lugnt!!

tisdag 5 januari 2010

Förundran

Igår var jag och handlade mat. På väg till kassan, letandes efter vinterns sista skumtomtar förirrade jag mig in till gången med städprodukter. Det är ett ställe som jag inte har besökt på mer än ett år. Jag förundrades över de många flaskorna med sprayer, medel, cremer, vätskor - färgglada och stinkande (jag blev faktiskt lite yr av de hundratals olika lukterna).

För mer än ett år sedan, innan min dotter var född, bestämde jag och min sambo oss för att använda så lite kemikalierika produkter som möjligt. Vi började med att stoppa ner alla våra städprodukter i två kassar och ställa dem i garderoben. Det som fanns kvar i städskrubben var microfibertrasor och grön såpa (till toaletten)... När vi 9 månader senare flyttade fick kassarna följa med till återvinningsstationens farligt avfall-sektion. FARLIGT AVFALL-SEKTION!! Och det har vi smort in vårt hem med varje vecka (om vi orkade, annars varannan)...

Det är klart att städproduktsproducenterna är väldigt intresserade av att vi ska köpa alla deras produkter och känna oss som oansvariga lortgrisar om vi låter bli. Men det är till och med så att det blir renare om vi låter bli produkterna, och så slipper vi de skadliga kemikalierna och sparar pengar förstås!

Här skriver Järnia om hur Statens Provnings- och forskningsinstitut har testat städning med microfibertrasor och med kemikalier och kommit fram till att det blir renare med microfiber!
http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13295



Håll Sverige Rent om miljövänlig städning:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253


Städa med rabarber, vitkål och citron enligt Falkenbergs kommun:
http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/kommunledningskontor/strategienhet/agenda21/broschyrer/stada.4.1f78b68fb4fdb575b7fff1804.html


Bloggintresserade