Visar inlägg med etikett hudvård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hudvård. Visa alla inlägg
torsdag 17 oktober 2013
Blogg-tips
MindBodyGreen tipsar om allt möjligt inom DIY - Do It Yourself. Bland annat ett sätt att tvätta håret med bikarbonat (som verkar vara bra till det mesta!!) och äppelcidervinäger (se länken nedan). Jag har nu provat i en vecka att tvätta håret på det här sättet och hittills funkar det över förväntan! Mitt hår är rent, glansigt och blir inte fett lika fort som förut. Innan använde jag Urtekrams ekologiska björkserie som var helt ok, men det här är en förbättring! Det ska bli väldigt spännande att se om det också fungerar bra en längre period.
Etiketter:
hudvård,
hårvård,
kemikalier,
Schampo,
tips
fredag 5 april 2013
Världens bästa deo!!!
bästa deo!!
Det här behöver du:
Kokosolja (med eller utan kokosdoft)
Bikarbonat
Potatismjöl (eller maizena)
Mät upp lika delar av de tre ingredienserna. Smält kokosoljan i ett vattenbad och blanda i bikarbonaten och potatismjölet. Ha eventellt i några droppar valfri eterisk olja (jag använder eukalyptus). Häll över i lämplig burk och låt svalna i rumstemperatur. Färdigt!!
Den slutliga konsistensen blir som en kräm lite beroende av hur kallt eller varmt den förvaras.
Min syster hittade receptet till den här deon på internet och för att prova den ordentligt gjorde jag en massa testburkar och gav till mina andra två systrarna plus min mamma. Alla tycker att den fungerar fantastiskt! Den är gjord av ingredienser som är ätbara och extremt billiga. Sedan jag började använda den mår mina armhålor fantastiskt och jag luktar inte svett ens när jag inte orkar duscha på några dagar. Bye bye dyra, giftiga, dåliga, parfymerade skräpdeodoranter!!
söndag 14 mars 2010
Äntligen!
Den här vinterns torra luft har verkligen varit en utmaning för mina händer, min dotters kinder och min sambos fötter... Jag har letat förgäves i vanliga affärer efter någon hand-/fotkräm som är ok men inte hittat någon. De flesta har antingen mineralolja eller parabener i sig och praktiskt taget alla är parfymerade. Men härom veckan fick jag ett mail av en ny bekantskap som jag träffat på öppna förskolan. Hon skickade ett recept på hårvax som hon istället brukade använda som fotsalva. Denna söndag var det dags att koka ihop den! Jag presenterar här en helt naturlig, egenhändigt gjord salva. Jag använder den på mina fötter, händer, läppar, mitt hår och min dotters vintertorra kinder:
Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax
(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)
Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.
Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.
Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)
Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax
(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)
Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.
Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.
Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)
Etiketter:
ekologisk,
hudvård,
hårvård,
mineralolja,
tips
måndag 18 januari 2010
Farliga kemikalier i babyprodukter
Jag håller på att leta på nätet efter relevanta undersökningar som har med kemikalier och barn att göra. Det är lite deprimerande eftersom summan av kardemumman är att det finns skadliga ämnen i nästan allt som vi omger oss med. Samtidigt börjar det bli mer och mer vanligt med bra alternativ, det gäller bara att lista ut vilka de är – något som jag hoppas kunna hjälpa er med!
Här är en artikel om en amerikansk studie som har undersökt innehållet i bebisars urin och hittat ftalater. Ftalater används främst som mjukgörare i plast, men även som förstärkare av parfym i hygienartiklar (t ex lotion, schampo mm) och är hormonstörande, reproduktionshämmande och cancerframkallande.
Här är en artikel om en amerikansk studie som har undersökt innehållet i bebisars urin och hittat ftalater. Ftalater används främst som mjukgörare i plast, men även som förstärkare av parfym i hygienartiklar (t ex lotion, schampo mm) och är hormonstörande, reproduktionshämmande och cancerframkallande.
Danska miljövårdsstyrelsen har gjort en undersökning som visar att tvååriga barn får i sig en cocktail av kemikalier som är farligare än man först trott substanserna finns i vanliga leksaker, plastsandaler och hygienprodukter. De rekommenderar att man köper svanenmärkta produkter, läser innehållsförteckningen och undviker ftalater, parabener och parfymerade produkter.
http://www.netdoktor.dk/65000.htm?tab_id=322
Den statliga myndigheten Kemikalieinspektionen har gett ut en broschyr "Kemikalier i barns vardag" som innehåller information och goda råd om vad man kan tänka på som förälder. De menar att alla kemikalier kan vara farliga om man använder dem fel. Tre bra sätt att minska riskerna är att rensa bort onödiga produkter (t ex sköljmedel och städprodukter), inte använda mer än vad som är nödvändigt, och förvara alla kemikalier barnsäkert.
onsdag 2 december 2009
Schampo som toalettrengöring...

Jag läser gamla "Vi föräldrar"-tidningar som jag har fått av mina systrar (miljövänligt eller hur!) och hittade den här artikeln som på ett fantastiskt sätt sammanfattar precis vad jag tänker. Vad innehåller egentligen hygienprodukter och kan man lita på tillverkarna? (Svaret på dessa två frågor är enligt min erfarenhet väldigt ofta: "en massa onödiga kemikalier" och "nej"...).
Bara för att produkter kallas "milda", "skonsamma", "ekologiska" eller är till för barn, så kan de vara skräp! Jag tänker till exempel på
Natusans babyolja som innehåller mineralolja (paraffin) som är en olja som har sitt ursprung i petroleumindustrin och som även används för att smörja olika maskiner. Den har inget näringsvärde och lägger sig utanpå huden vilket i och för sig innebär att huden "känns" mjuk men den får ingen fukt. Personer som jobbar i industrier som använder denna olja som smörjmedel får uttorkad hud eftersom hudens naturliga förmåga att återfetta sig själv förstörs. Mineralolja är billig och härsknar inte vilket antagligen är orsaken till att den är en av de vanligast förekommande ingredienserna i hudvårdsprodukter.
Bra alternativ: Jag använder vanlig ekologisk olivolja från butiken eller ACOs babyolja (en av väldigt få av Apotekets produkter som jag tycker är bra).
"Kärt" barn har många namn? Här följer en lista på alla namn som mineralolja kan ha in innehållsförteckningen:
Etiketter:
ekologisk,
hudvård,
kemikalier,
mineralolja
måndag 21 september 2009
Power to the people!
För några månader sedan tittade jag på "Nyhetsmorgon" som denna morgon handlade om ett test av hud- och hårvårdsprodukter som "Råd och Rön" hade gjort. Bäst i test fick "Änglamark" och sämst fick... "Body Shop"...
Jag fick en chock! Jag har trott att jag blint kunde lita på dom goda företagen, dom som inte bara ville tjäna pengar utan faktiskt brydde sig om världen och människorna. Hur ska jag nu kunna veta vad som är bra eller vad som är dåligt; veta när bidrar jag till det goda i världen med ekologi och fairtrade eller när jag sponsrar oljeindustrin och barnarbete; veta när jag ger min kropp nyttiga produkter som gör mig frisk eller när jag belastar mitt immunförsvar med gifter och onödiga kemikalier. GRRRRRRRR!!!!!!
Det var min första reaktion.
Min andra reaktion var att jag bestämde mig för att sluta lägga över ansvaret för min hälsa, mitt liv och det jag väljer att köpa på företag. Och ta det själv! Body Shop gör en massa bra saker trots att de har parabener och en massa parfym i vissa av sina produkter. Det är fortfarande inte deras ansvar att ta ansvar för mig...
Parabener, mineraloljor, konserveringsmedel - jag ska lära mig det viktigaste och ha koll på vad jag köper. Jag ska bara köpa produkter som är så bra så att jag kan tänka mig att använda dem på min dotter. Kunskap är makt sägs det: Power to the people!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





