måndag 16 april 2012

Klädbytardag 21 april!

Naturskyddsföreningen anordnar en klädbytardag

Klädindustrin drabbar miljö och människor hårt genom att förbruka mängder av råvaror och kemikalier i dåliga arbetsmiljöer. Samtidigt shoppar svenskar allt mer, trots redan överfyllda hyllor. Att använda begagnat istället för att köpa nytt är ett roligt och miljösmart sätt att hålla garderoben uppdaterad. Med en klädbytardag blir det ännu bättre!

Byt ut din garderob på klädbytardagen - gratis!

Hör du till de som alltför ofta suckar över din garderob? Är du är trött på de kläder du har och trött på att lägga ner en massa pengar på att köpa nya hela tiden? Eller hör du till de som inte hinner sucka över det gamla för du springer ständigt i klädaffärer och hittar nytt? Oavsett vilket vill Naturskyddsföreningen välkomna dig till Sveriges största klädbytardag.

över 60 orter i Sverige ordnas det klädbyten lördagen den 21 april. Konceptet är enkelt och glömmer du plånboken hemma behöver du inte oroa dig, allt är helt kostnadsfritt. Du tar helt enkelt med dig några av de plagg du tröttnat på, trots att de är fräscha och fina, och byter på plats mot plagg som någon annan tröttnat på. Valutan på klädbytardagen är klädbytarbrickor som du får när du lämnar in dina plagg på plats.

Vilka ekologiska varor ska du välja?

Det är få förunnat att kunna fylla hela kundvagnen med ekologiska varor. Men, det finns några varor som du kan välja i första hand för att du och världen ska må så bra som möjligt. Naturskyddsföreningen har listat 5 värstingar att byta ut.

Visste du till exempel att i vanliga russin kan det finnas rester av upp till 26 olika bekämpningsmedel!
Och att den svenska värstingen är potatis - den besprutas mest av alla grödor i Sverige!

tisdag 20 mars 2012

Bananas!

Extremt viktig film om varför det är på liv och död att betala några kronor extra för ekologiska bananer!
Visste ni att på vissa dagis får inte barnen skala bananerna själva om de inte är ekologiska. För att de inte ska få bland annat antimögelmedel på fingrarna...

fredag 17 februari 2012

Luktfria (men giftiga) kläder...

Kemikalieinspektionen har testat 30 olika klädesplagg, bland annat strumpor, träningskläder och underställ, där antibakteriella ämnen har tillsatts för att hålla svettlukt borta. De hittade 3 miljöfarliga ämnen (triklosan, silver och triklokarban) som är kända för att vara giftiga eller fortplantningsstörande.

Det framkom i studien att mer än hälften av de giftiga ämnena tvättades ur redan efter tre tvättar. Det betyder att dessa ämnen går direkt ut i avloppet och vidare ut i vattendragen. Man kan ju också fråga sig om de antibakteriella ämnena verkligen ger någon effekt efter ett antal tvättar...

Det står sällan uttryckligen att kläderna är behandlade med dessa ämnen. Ofta marknadsförs de under beteckningar som ”Behandlad mot dålig lukt”, “For lasting freshness”, ”Anti-odour”, ”Hygienic protection” eller ”Antimicrobial”. Helt onödigt, giftigt och negativt för din hälsa och miljön!!

torsdag 8 december 2011

Välja gran??

Nu är det snart jul och då kan man ställa sig frågan, vilket är bäst - plastgran eller barrgran? Svar: Barrgran!
En alldeles vanlig svensk gran är det allra bästa. Visst är det härligt att med gott samvete kunna gå ut och införskaffa den i skogen eller vid den lokala livsmedelsaffären!
En ädelgran behöver mer konstgödsel och bekämpningsmedel.
En plastgran tillverkas ofta i Asien - alltså långa transporter. Dessutom tillsätts ofta mjukgörare, så kallade ftalater som är hormonstörande och kan orsaka cancer.

När det sedan är dags att kasta ut granen, görs det förslagsvis på kommunens uppsamlingsställe så att den kan återvinnas till värme.


Källa text: Kupé (det är härligt att åka tåg!)
Bild: nyheter24.se

måndag 14 november 2011

Sjuk av levande ljus?

Brukar du bli lite extra snuvig så här på vintern? Det kan bero på att du ovetandes har köpt paraffinljus till ditt hem. Paraffin (som jag har bloggat mycket om när det gäller dåliga hudvårdsprodukter) tillverkas ur fossil olja. Ljus som består av detta kan enligt forskare påverka kvalitén på vår inomhusluft genom att bland annat bilda cancerogena ämnen som bensen och toluen. Se artikel om detta här.

Köp istället stearinljus! De innehåller i princip bara förnyelsebar råvara och avger en begränsad mängd sot och hälso- och miljöfarliga kemikalier. I Sverige använder vi 18 000 ton (!) ljus per år och om alla svenskar skulle övergå till miljömärkta stearinljus skulle det minska våra koldioxidutsläpp lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensinbilar. Finns i din vanliga mataffär. Vissa saker är enkla.

onsdag 12 oktober 2011

Vad har dom i blöjorna?

Jag fick hem ett reklampaket från Pampers härom dagen. Jag har inte använt Pampers till mina barn eftersom deras blöjor inte är svensktillverkade och för att jag tycker att de luktar konstigt. Nu fick jag ett argument till – på ingredienslistan på paketet står det bland annat "petroleum" och "parrafinum liquidum". Visst låter det som något som man i första fallet ska ha i bensintanken och i andra fallet ska ha i en fotogenlampa, inte på det allra allra ömtåligaste på bebisen... Det är så klart mineralolja (vaselin) det handlar om, något som jag skrivit (tjatat) om några gånger nu. Galet att blöjan är märkt med Astma- och Allergiförbundets märkning - mineralolja är ju som sagt inte allergiframkallande eftersom det är en död olja som inte har någon näring och utvinns ur samma råvara som bensin, diesel och asfalt. Galet att mineralolja fortfarande används i de flesta hudvårdsprodukter. Nej, köp en annan blöja, och lev lyckligare!!

fredag 7 oktober 2011

När är tvättnötterna slut?

Det är många som frågar hur man vet när tvättnötterna är slut och det är dags att byta ut dom! Svaret är att när det mörkt glansiga är borta, de börjar falla sönder och suga i sig vatten, då är det dags. Här kommer en bild på det!

onsdag 5 oktober 2011

Jordproduktion och infoträff

Idag har jag hälsat på Jenny som har www.bokashi.se. Det verkar inte finnas någon gräns för hur bra det funkar att kompostera sitt matavfall på det här viset och ur kemikaliesynpunkt är det fantastiskt. På hemsidan kan man läsa att vi i Sverige slänger bort 1 miljon ton mat!!! Alltså ca 100 kg per person och år! Hur mycket koldioxid skapar det här? 1,9 miljoner ton - lika mycket som 700 000 bilar!!

Jenny har adopterat ett kafé, Holgers i Säffle och hämtar deras kaffesump där varje vecka, ca 20-25 kg. Det åker rätt ner i hennes trädgård och fungerar förträffligt för att göra hennes träd och buskar extra glada. Det ska jag genast börja med i min trädgård, och dessutom fundera på vilket kafé jag ska adoptera...

Nu på kvällen var det tags för ett info-möte om kemikalier på Ladies Circle i Åmål. Mycket tips hit och dit om vad man kan hitta för alternativ. En sak som vi konstaterade var att Natusans babyolja är passar bättre för att smörja cykeln... Köp en vegetabilisk, miljömärkt istället - om inte kravmärkt rapsolja så kanske Liberos svanenmärkta!




tisdag 20 september 2011

Malin vill klara sig utan kemikalier

Säfflebördiga Åmålsbon Malin Sairio är mitt uppe i ”projekt kemikaliefri 2011”. Hon försöker att hitta en livsstil som inte innehåller farliga ämnen. Idén fick hon efter två missfall och nu har hon och hennes sambo och parets två döttrar en vardag med färre kemikalier. Malin tvättar med tvättnötter, gör egna hygienprodukter och hoppas att hon ska våga prova att använda tygblöjor till dottern Moa inom en snar framtid. En del av det hon provar delar hon med sig av på sin blogg för att inspirera andra som också vill ha kemikaliefria alternativ.
– Det har blivit billigare för oss och vi upplever att vi är mycket friskare nu, säger Malin Sairio.
Läs hela artikeln här: Malin vill klara sig utan kemikalier






torsdag 25 augusti 2011

Vänligt nagellack!

Jag och Emmy har beställt vänligt, vattenbaserat nagellack, alltså helt utan lösningsmedel! Hon ville ha gult, jag lila. Kolla in länken! www.piggypaint.com

torsdag 18 augusti 2011

Kom på marknad!

Den 27 augusti klockan 9.00-17.00 ska jag, Malin från Smart Val och min äldsta syster Lotta från SöstraMi medverka på Nysäters marknad. Kom och hälsa på oss om ni är i närheten!! Förhoppningsvis dyker även systrarna Milla och Annica upp. En riktig familjeaffär!

Förra året spöregnade det när vi skulle sätta upp vårt tält. Det fattades delar och silvertejpen tog slut. När vi fixade till en del av tältet åkte en annan del isär och vi fick mer och mer publik som roat stod och tittade på i lervällingen . Till slut fick vi ihop det och kunde genomblöta börja sätta upp våra saker. Det kan man inte tro när man ser bilden här bredvid... Trevligt var det i alla fall! (I år ska vi ha en vikingabod som ska sättas på plats dagen innan. Man lär sig...)

tisdag 22 mars 2011

Flytande tvättnötsmedel


Recept på flytande tvättnötsmedel:
som kan användas till tvätt i 30 grader, städning och diverse rengörning.

15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten

Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. 


När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger/komposterar nötterna. Jag brukar förvara medlet i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå så i recepten).

tisdag 11 januari 2011

Schysst konsumtion!

Så här efter juletiden är det lätt att fundera över alla saker som köpts och fåtts och vad produktionen av grejerna har bidragit till ute i världen...

Storasysteryster tipsade mig om några hemsidor som är bra när man vill passa på att bidra till giftfri, energisnål och miljövänlig produktion. Helt fantastiska butiker som hittar ekologiska, roliga, hållbara, återvunna och rättvisa leksaker som känns bra att ge bort! Här kommer två länkar:

www.ekoleko.se
www.ekokul.se

tisdag 7 december 2010

Dags för tygblöjor..?

Jag och familjen flyttade till eget hus för 2 veckor sedan och har alltså för första gången en egen tvättmaskin. Min ursäkt för att använda engångsblöjor är borta och den här artikeln från Aftonbladet - "artikel om blöjor" gör tankarna ännu mer påträngande. Jag har ju skrivit om tvättservetter i den här bloggen förut och om hur mycket skräp som (olagligt dessutom) finns i dom. Det är ju inte konstigt egentligen att samma sak skulle gälla för engångsblöjor, men ändå läskigt att läsa om vilka allergiska reaktioner det kan leda till. Ännu läskigare, men inte särskilt förvånade att blöjproducenten inte verkar veta vilka kemikalier som finns i blöjorna...
Min 2-åring är på väg mot blöjfrihet redan men lillasyskonet som kommer i mars kommer ju att ha blöjor i säkert två år. Dags att börja undersöka saken på riktigt - kolla in länken som går till ett test av tygblöjor från Amelia! http://www.imsevimse.se/pdf/Amelia_Baby_2009_tygblojetest_.pdf

måndag 6 december 2010

Lita på nappflaskeproducenter??

Det skulle väl aldrig tillåtas att farliga ämnen används i produkter för barn eller? Den senaste tiden har det pratats en hel del om ett ämne som heter Bisphenol A på TV och i tidningar. Bisphenol A ingår i ett av världens vanligaste plastmaterial (polykarbonat) som många förvaringskärl och nappflaskor är gjorda av. Detta ämne har ansetts som ofarligt i små mängder, medan det är cancerframkallande och hormonstörande i större mängder. Ämnet frigörs när plasten upphettas, t ex när flaskan värms i micron. I september 2008 kom en ny amerikansk studie som kopplade Bisphenol A till fetma, cancer, hjärtsjukdomar och diabetes och visade att även små mängder av ämnet kan ha effekter.

Den 25 november beslutade EU-kommissionen att förbjuda användning av bisfenol A i nappflaskor. Det är jättebra och betyder att den viktigaste källan till att små barn får i sig ämnet försvinner. Men... Beslutet säger däremot ingenting om andra plastprodukter, t ex muggar och tallrikar som är avsedda för barn upp till tre år...

Hur ska man då undvika Bisfenol A?
Byt till nappflaskor av annan plast eller rostfritt stål. Nappflaskor som innehåller Bisfenol A är oftast märkta med förkortningen PC eller med en 7:a i en triangel.
Värm inte vattnet i nappflaskan i micron.
Byt ut gamla och repiga flaskor.

fredag 23 juli 2010

Solskydd


Redan i våras hade jag tänkt skriva om solskydd och anledningen till att jag inte kommit till skott förrän nu är att det har varit helt omöjligt att hitta bra alternativ. Nu har jag äntligen hittat anledningen till varför: Nyligen kom ett EU-krav att UVA-skyddet i solkräm ska vara minst en tredjedel av UVB-skyddet. Det  här är svårt att uppnå med bara titandioxid som fysikaliskt solskyddsmedel och därför har de flesta som tillverkat fysikaliska solskyddskrämer fått lägga ner, eller tillsätta kemiskt filter...


För mig känns kemiska solskyddskrämer inte som något alternativ av många olika skäl. För det första rekommenderas de inte till barn under 2 år. Detta p g a att de kemiska ämnena absorberas i huden och går in i kroppen, omvandlas i levern och går ut med urinen. Eftersom förmågan att ta hand om kemikaliska ämnen i levern inte är fullt utvecklad hos barn vet man inte om det är farligt för dom att använda dem. Enligt en annan undersökning av samma klinik på Sahlgrenska som gjordes 1999-2003 spärrar kemiska solskyddsmedel i snitt bara 27 % av vad de lovar - faktorn beräknas utifrån mängder som ingen människa tar på sig. Dessutom kan de ämnen som finns i krämerna både irritera, ge allergiska reaktioner och innehålla aminer som kan bilda cancerframkallande nitrosaminer.

Jag hann precis i början av sommaren lägga beslag på Dermanords sololja med SPF 20 när den såldes ut från den ekologiska butiken Ekolea i Karlstad. Den är nu slut, det är mycket sommar kvar så vad ska man göra..?

En kompis skickade en länk till en solkräm som faktiskt verkar jättebra. Den heter Eco Cosmetics Baby Sun Cream SPF 45 50 ml. Innehållsförteckningen finns här nedanför. Nackdelen: den kostar strax under 200 kr... Det kan det väl i och för sig vara värt, speciellt eftersom jag tror att de flesta av oss har flaskor med kemiskt solskydd stående över vintern som blir gammalt till nästa sommar. Ett annat alternativ är att använda en t-shirt som skyddar upp till 75 % (beroende på tjocklek) eller att hålla sig i skuggan. Man kan också göra sin egen solskyddsolja med titandioxid i (bara man ser till att den inte är mald till nanopartiklar som kan gå långt in i kroppen).

Lycka till, och kom gärna med tips!


Här är innehållsförteckningen:
Aqua, Glycine Soja Oil *, Titanium Dioxide, Caprylic/Capric Triglyceride, Polyglyceryl-3 Ricionoleate, Glyceryl Oleate, Butyrospermum Parkii Butter*, Glycerin, Punica Granatum Extract *, Hippophae Rhamnoides Extract*, Olea Europaea Leaf Extract *, Olea Europaea Oil *, Simmondsia Chinensis Oil *, Oenothera Biennis Extract *, Hippophae Rhamnoides Oil*, Oriza Sativa Bran Oil, Glycyrrhiza Glabra Extract, Mica, Tocopherol, Macadamia Ternifolia Oil, Parfum. * = ekologisk.

tisdag 8 juni 2010

Mineralolja igen...

I helgen har jag varit på Biskops Arnö och gått en helgkurs i hur man tillverkar sina egna hudvårdsprodukter. Det var en alldeles underbar kurs där jag lärde mig mycket och även fick prova att göra olika salvor och krämer. Dessutom pratade vi en del om de dåliga alternativen, något som jag redan skrivit om men som tål att upprepas. MINERALOLJOR...


Mineralolja kommer från samma källa som bensin, fotogen, asfalt, eldningolja, plastgaser. Den lägger sig som en tunn hinna på huden som känns mjuk i några timmar, men den täpper igen porerna, förhindrar huden att fungera bra och förstör även hudens egen förmåga att återfetta sig. Den innehåller inga vitaminer och förhindrar dessutom upptagningen av fettlösliga vitaminer. Den är miljöbelastande, är svårnedbrytbar och förorenar vatten och jord.


Kallas även PARAFFIN och VASELIN och hittas i de flesta produkterna i de vanliga affärerna (t ex Natusan) samt på Apoteket. Det ENDA undantaget jag har hittat är ACOs babyolja (på apoteket) som även passar utmärkt för vuxna att smörja in sig med efter duschen, men lika bra går det med VANLIG (gärna ekologisk) RAPSOLJA från affären. Jag kan också passa på att rekommendera en annan produkt i ACOs baby-serie, "mousse wash" som innehåller "glycerin" istället för det ganska mycket starkare medlet "sodium laureth sulfate". 


Det som är speciellt med de produkterna, vilket även står på förpackningarna, är att alla ingredienser är LIVSMEDELSGODKÄNDA. De är alltså tillåtna i mat och eftersom huden är vårt största upptagningsorgan som tar upp 60 % av det vi smörjer den med så är det jätteviktigt att det är bra produkter.


En av anledningarna till att mineralolja är så extremt vanligt i hudvårdsprodukter är att den inte härsknar och är billig. Ett av argumenten som företagen använder sig av för att fortsätta använda mineralolja är att ingen är allergisk mot den oljan (detta eftersom det är en död olja som inte innehåller några näringsämnen).


Så håll utkik efter följande ord på innehållsförteckningen:
Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin.

fredag 7 maj 2010

Dagissjukan?

Vi hade förväntat oss förkylning, hosta, feber – åtminstone lite snor. Det som alla erfarna föräldrar säger när man berättar att ens barn ska börja på dagis: "Då kan ni förbereda er på att vara konstant sjuka i ett antal månader!" Men inget, nada, zilch!

Kan det bero på att vi har rensat bort de flesta kemikalier och att våra immunförsvar kan koncentrera sig på att hantera bakterier och virus istället? Ingen vetenskaplighet i detta alls, bara en observation...

lördag 24 april 2010

Film om kemikalier

Igår hade filmen "Underkastelsen" premiär. Det är en dokumentär som handlar om vad de 100 000-tals kemikalier vi dagligen använder gör med vår hälsa. Skådespelerskan Eva Röse, som vid tiden var gravid, lät testa hur mycket giftiga kemikalier hennes barn fått ta del av under graviditeten. Svaret blev en chock! Stefan Jarl sökte svar om kemisamhället med hjälp av 23 världsledande professorer från hela världen och de kom fram till det som andra undersökningar redan har kommit fram till - att de inte vet vad cocktaileffekten (kombinationen av olika kemikalier) kan ge upphov till. Läs om filmen på: http://www.underkastelsen.se/ 


Jag som fick två missfall innan min dotter kom till världen, har svårt att tro att kemikalier inte hade med saken att göra. Det är inte ett sammanträffande att jag och min sambo började att rensa bort kemikalier under tiden vi försökte skaffa barn...

Bloggintresserade