tisdag 7 december 2010

Dags för tygblöjor..?

Jag och familjen flyttade till eget hus för 2 veckor sedan och har alltså för första gången en egen tvättmaskin. Min ursäkt för att använda engångsblöjor är borta och den här artikeln från Aftonbladet - "artikel om blöjor" gör tankarna ännu mer påträngande. Jag har ju skrivit om tvättservetter i den här bloggen förut och om hur mycket skräp som (olagligt dessutom) finns i dom. Det är ju inte konstigt egentligen att samma sak skulle gälla för engångsblöjor, men ändå läskigt att läsa om vilka allergiska reaktioner det kan leda till. Ännu läskigare, men inte särskilt förvånade att blöjproducenten inte verkar veta vilka kemikalier som finns i blöjorna...
Min 2-åring är på väg mot blöjfrihet redan men lillasyskonet som kommer i mars kommer ju att ha blöjor i säkert två år. Dags att börja undersöka saken på riktigt - kolla in länken som går till ett test av tygblöjor från Amelia! http://www.imsevimse.se/pdf/Amelia_Baby_2009_tygblojetest_.pdf

måndag 6 december 2010

Lita på nappflaskeproducenter??

Det skulle väl aldrig tillåtas att farliga ämnen används i produkter för barn eller? Den senaste tiden har det pratats en hel del om ett ämne som heter Bisphenol A på TV och i tidningar. Bisphenol A ingår i ett av världens vanligaste plastmaterial (polykarbonat) som många förvaringskärl och nappflaskor är gjorda av. Detta ämne har ansetts som ofarligt i små mängder, medan det är cancerframkallande och hormonstörande i större mängder. Ämnet frigörs när plasten upphettas, t ex när flaskan värms i micron. I september 2008 kom en ny amerikansk studie som kopplade Bisphenol A till fetma, cancer, hjärtsjukdomar och diabetes och visade att även små mängder av ämnet kan ha effekter.

Den 25 november beslutade EU-kommissionen att förbjuda användning av bisfenol A i nappflaskor. Det är jättebra och betyder att den viktigaste källan till att små barn får i sig ämnet försvinner. Men... Beslutet säger däremot ingenting om andra plastprodukter, t ex muggar och tallrikar som är avsedda för barn upp till tre år...

Hur ska man då undvika Bisfenol A?
Byt till nappflaskor av annan plast eller rostfritt stål. Nappflaskor som innehåller Bisfenol A är oftast märkta med förkortningen PC eller med en 7:a i en triangel.
Värm inte vattnet i nappflaskan i micron.
Byt ut gamla och repiga flaskor.

fredag 23 juli 2010

Solskydd


Redan i våras hade jag tänkt skriva om solskydd och anledningen till att jag inte kommit till skott förrän nu är att det har varit helt omöjligt att hitta bra alternativ. Nu har jag äntligen hittat anledningen till varför: Nyligen kom ett EU-krav att UVA-skyddet i solkräm ska vara minst en tredjedel av UVB-skyddet. Det  här är svårt att uppnå med bara titandioxid som fysikaliskt solskyddsmedel och därför har de flesta som tillverkat fysikaliska solskyddskrämer fått lägga ner, eller tillsätta kemiskt filter...


För mig känns kemiska solskyddskrämer inte som något alternativ av många olika skäl. För det första rekommenderas de inte till barn under 2 år. Detta p g a att de kemiska ämnena absorberas i huden och går in i kroppen, omvandlas i levern och går ut med urinen. Eftersom förmågan att ta hand om kemikaliska ämnen i levern inte är fullt utvecklad hos barn vet man inte om det är farligt för dom att använda dem. Enligt en annan undersökning av samma klinik på Sahlgrenska som gjordes 1999-2003 spärrar kemiska solskyddsmedel i snitt bara 27 % av vad de lovar - faktorn beräknas utifrån mängder som ingen människa tar på sig. Dessutom kan de ämnen som finns i krämerna både irritera, ge allergiska reaktioner och innehålla aminer som kan bilda cancerframkallande nitrosaminer.

Jag hann precis i början av sommaren lägga beslag på Dermanords sololja med SPF 20 när den såldes ut från den ekologiska butiken Ekolea i Karlstad. Den är nu slut, det är mycket sommar kvar så vad ska man göra..?

En kompis skickade en länk till en solkräm som faktiskt verkar jättebra. Den heter Eco Cosmetics Baby Sun Cream SPF 45 50 ml. Innehållsförteckningen finns här nedanför. Nackdelen: den kostar strax under 200 kr... Det kan det väl i och för sig vara värt, speciellt eftersom jag tror att de flesta av oss har flaskor med kemiskt solskydd stående över vintern som blir gammalt till nästa sommar. Ett annat alternativ är att använda en t-shirt som skyddar upp till 75 % (beroende på tjocklek) eller att hålla sig i skuggan. Man kan också göra sin egen solskyddsolja med titandioxid i (bara man ser till att den inte är mald till nanopartiklar som kan gå långt in i kroppen).

Lycka till, och kom gärna med tips!


Här är innehållsförteckningen:
Aqua, Glycine Soja Oil *, Titanium Dioxide, Caprylic/Capric Triglyceride, Polyglyceryl-3 Ricionoleate, Glyceryl Oleate, Butyrospermum Parkii Butter*, Glycerin, Punica Granatum Extract *, Hippophae Rhamnoides Extract*, Olea Europaea Leaf Extract *, Olea Europaea Oil *, Simmondsia Chinensis Oil *, Oenothera Biennis Extract *, Hippophae Rhamnoides Oil*, Oriza Sativa Bran Oil, Glycyrrhiza Glabra Extract, Mica, Tocopherol, Macadamia Ternifolia Oil, Parfum. * = ekologisk.

tisdag 8 juni 2010

Mineralolja igen...

I helgen har jag varit på Biskops Arnö och gått en helgkurs i hur man tillverkar sina egna hudvårdsprodukter. Det var en alldeles underbar kurs där jag lärde mig mycket och även fick prova att göra olika salvor och krämer. Dessutom pratade vi en del om de dåliga alternativen, något som jag redan skrivit om men som tål att upprepas. MINERALOLJOR...


Mineralolja kommer från samma källa som bensin, fotogen, asfalt, eldningolja, plastgaser. Den lägger sig som en tunn hinna på huden som känns mjuk i några timmar, men den täpper igen porerna, förhindrar huden att fungera bra och förstör även hudens egen förmåga att återfetta sig. Den innehåller inga vitaminer och förhindrar dessutom upptagningen av fettlösliga vitaminer. Den är miljöbelastande, är svårnedbrytbar och förorenar vatten och jord.


Kallas även PARAFFIN och VASELIN och hittas i de flesta produkterna i de vanliga affärerna (t ex Natusan) samt på Apoteket. Det ENDA undantaget jag har hittat är ACOs babyolja (på apoteket) som även passar utmärkt för vuxna att smörja in sig med efter duschen, men lika bra går det med VANLIG (gärna ekologisk) RAPSOLJA från affären. Jag kan också passa på att rekommendera en annan produkt i ACOs baby-serie, "mousse wash" som innehåller "glycerin" istället för det ganska mycket starkare medlet "sodium laureth sulfate". 


Det som är speciellt med de produkterna, vilket även står på förpackningarna, är att alla ingredienser är LIVSMEDELSGODKÄNDA. De är alltså tillåtna i mat och eftersom huden är vårt största upptagningsorgan som tar upp 60 % av det vi smörjer den med så är det jätteviktigt att det är bra produkter.


En av anledningarna till att mineralolja är så extremt vanligt i hudvårdsprodukter är att den inte härsknar och är billig. Ett av argumenten som företagen använder sig av för att fortsätta använda mineralolja är att ingen är allergisk mot den oljan (detta eftersom det är en död olja som inte innehåller några näringsämnen).


Så håll utkik efter följande ord på innehållsförteckningen:
Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin.

fredag 7 maj 2010

Dagissjukan?

Vi hade förväntat oss förkylning, hosta, feber – åtminstone lite snor. Det som alla erfarna föräldrar säger när man berättar att ens barn ska börja på dagis: "Då kan ni förbereda er på att vara konstant sjuka i ett antal månader!" Men inget, nada, zilch!

Kan det bero på att vi har rensat bort de flesta kemikalier och att våra immunförsvar kan koncentrera sig på att hantera bakterier och virus istället? Ingen vetenskaplighet i detta alls, bara en observation...

lördag 24 april 2010

Film om kemikalier

Igår hade filmen "Underkastelsen" premiär. Det är en dokumentär som handlar om vad de 100 000-tals kemikalier vi dagligen använder gör med vår hälsa. Skådespelerskan Eva Röse, som vid tiden var gravid, lät testa hur mycket giftiga kemikalier hennes barn fått ta del av under graviditeten. Svaret blev en chock! Stefan Jarl sökte svar om kemisamhället med hjälp av 23 världsledande professorer från hela världen och de kom fram till det som andra undersökningar redan har kommit fram till - att de inte vet vad cocktaileffekten (kombinationen av olika kemikalier) kan ge upphov till. Läs om filmen på: http://www.underkastelsen.se/ 


Jag som fick två missfall innan min dotter kom till världen, har svårt att tro att kemikalier inte hade med saken att göra. Det är inte ett sammanträffande att jag och min sambo började att rensa bort kemikalier under tiden vi försökte skaffa barn...

onsdag 14 april 2010

Grön städning

Jag hälsade på en kompis i Stockholm i helgen och under tågresan på väg dit (när jag inte sprang efter mitt 1,5-åriga yrväder) läste jag SJ:s egen tidning Kupé. Jag blev glatt överraskad när det stod om grön städning och de numera ständigt anlitade experterna som leder programmet "Rent hus" var här tillfrågade (med all rätt eftersom en av dem är professor i livsmedelshygien!). Här kommer en glad sammanfattning av artikeln:


- Varje år säljs 40 000-50 000 ton (!) städ- och rengöringsmedel för hemmabruk i Sverige.
- Städkemikalier är helt onödiga, dyra och dåliga för miljön, använd det som finns i skafferiet istället!
- Använd inte antibakteriella medel, att hålla sitt hem rent med hjälp av såpa, diskmedel och vatten är det bästa sättet att undvika smittspridning.
- Tvättmedel överdoseras ofta. Fyll maskinen, men tvätta kläder som kommer i nära kontakt med huden i 60 grader. (Och använd tvättnötter enligt mig!)




Tips på ekologisk rengöring:
- För spisen - strö på bakpulver och häll sedan på ättika så att det börjar bubbla. Rengör som vanligt med en trasa och ljummet vatten. (Det låter som att man även ska använda handskar..?)
- För badkar och handfat - skär upp en grapefrukt, häll salt på frukten och gnid den på ytan.
- För toaletten - blanda 5 dl vatten med saften från en halv citron och 3 msk såpa i en sprayflaska.
- För fönstren - blanda 5 dl vatten med 1 msk diskmedel i en sprayflaska.


Hela artikeln finns att läsa i nedanstående länk (sidan 58).
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=d40j258k&gInitPage=1&gAction=leave


Städa lugnt!!

söndag 14 mars 2010

Äntligen!

Den här vinterns torra luft har verkligen varit en utmaning för mina  händer, min dotters kinder och min sambos fötter... Jag har letat förgäves i vanliga affärer efter någon hand-/fotkräm som är ok men inte hittat någon. De flesta har antingen mineralolja eller parabener i sig och praktiskt taget alla är parfymerade. Men härom veckan fick jag ett mail av en ny bekantskap som jag träffat på öppna förskolan. Hon skickade ett recept på hårvax som hon istället brukade använda som fotsalva. Denna söndag var det dags att koka ihop den! Jag presenterar här en helt naturlig, egenhändigt gjord salva. Jag använder den på mina fötter, händer, läppar, mitt hår och min dotters vintertorra kinder:

Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax

(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)




Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.









Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.










Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)

tisdag 26 januari 2010

Tips och en läskig lista


Här kommer ett till inlägg på samma tema som det förra!

Cirka 60 % av det vi smörjer in oss med tas upp av huden.  Påverkan av kemiska ämnen på barnet blir större eftersom barnen är mindre. Barn har mer hudyta än vuxna, andas mer, äter och dricker mer i förhållande till sin vikt. Barnens hud är dessutom tunnare än vuxnas och påverkas därför lättare av kemikalier (källa: Kemikalieinspektionen). Här kommer tips från Naturskyddsföreningen (som man även kan tillämpa på sig själv!):













Jag tycker verkligen att våtservetter kan vara en räddare i nöden ibland, men efter att jag läste en artikel i Vi Föräldrar har jag slutat att använda dem till vardags och absolut inte på min dotters händer eller ansikte. Det funkar lika bra med några blöta tvättlappar i en påse i skötväskan. När jag tänker efter skulle jag aldrig få för mig att använda våtservetter på mitt eget underliv (det skulle i så fall vara en riktig krissituation i skogen...). Här är Vi Föräldrars lista över vanliga ämnen i våtservetter:

måndag 18 januari 2010

Farliga kemikalier i babyprodukter

Jag håller på att leta på nätet efter relevanta undersökningar som har med kemikalier och barn att göra. Det är lite deprimerande eftersom summan av kardemumman är att det finns skadliga ämnen i nästan allt som vi omger oss med. Samtidigt börjar det bli mer och mer vanligt med bra alternativ, det gäller bara att lista ut vilka de är – något som jag hoppas kunna hjälpa er med!


Här är en artikel om en amerikansk studie som har undersökt innehållet i bebisars urin och hittat ftalater. Ftalater används främst som mjukgörare i plast, men även som förstärkare av parfym i hygienartiklar (t ex lotion, schampo mm) och är hormonstörande, reproduktionshämmande och cancerframkallande.


Danska miljövårdsstyrelsen har gjort en undersökning som visar att tvååriga barn får i sig en cocktail av kemikalier som är farligare än man först trott substanserna finns i vanliga leksaker, plastsandaler och hygienprodukter. De rekommenderar att man köper svanenmärkta produkter, läser innehållsförteckningen och undviker ftalater, parabener och parfymerade produkter.
http://www.netdoktor.dk/65000.htm?tab_id=322




Den statliga myndigheten Kemikalieinspektionen har gett ut en broschyr "Kemikalier i barns vardag" som innehåller information och goda råd om vad man kan tänka på som förälder. De menar att alla kemikalier kan vara farliga om man använder dem fel. Tre bra sätt att minska riskerna är att rensa bort onödiga produkter (t ex sköljmedel och städprodukter), inte använda mer än vad som är nödvändigt, och förvara alla kemikalier barnsäkert. 





tisdag 12 januari 2010

Istället för schampo

Innan jag slutade på mitt jobb på Universeum i Göteborg och flyttade till Åmål hade jag många, långa och intressanta diskussioner med mina arbetskamrater om kemikaler, miljö, livsstil och annat. Det är en arbetsplats som naturligt drar till sig människor som är intresserade av dessa frågor. Idag fick jag ett mail av en före detta arbetskamrat som undrade om jag startat mitt företag ännu och om jag kunde hjälpa henne med recept till tvättnötsschampo eftersom de som hon hittat på nätet inte funkat. Det är med stort nöje som jag delar med mig av detta recept. (OBS! med brasklappen att tvättnötter inte får säljas som schampo eftersom det då är helt andra lagar och regler som gäller. Däremot kan jag berätta att jag har använt tvättnötsavkok som schampo i ett år nu och det fungerar jättebra för mig.)




Det recept som funkar för mig är:

15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten













Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
När jag ska tvätta håret häller jag ca 2-3 cm avkok i en liten petflaska och värmer den lite i micron först eftersom det är behagligare med varmt i hårbotten. Sedan skakar jag flaskan så att det blir ett skum och antingen har jag i skummet i håret innan duschen när håret är torrt och låter det verka en stund, eller så blöter jag håret först och har i schampot sen. I början blev mitt hår fett lite fortare än med vanligt schampo eftersom mycket av de naturliga näringsämnena är kvar i håret, men nu tvättar jag tvätta håret varannan dag. En gång fick jag skum i ögat och det var inte så skönt, så nu undviker jag det :-). Nötterna och avkoket har en svag doft som inte fastnar i vare sig kläder eller hår. Det luktar bara rent! 



Det som jag tycker är fel med de flesta recept är att man ska koka nötterna för kort tid och då hinner inte nötterna lämna ifrån sig saponinet. Det finns också lite olika kvalitet på tvättnötter beroende på var man köper dem. Det allra bästa är att ha dem utan kärnor för då kommer man lättare åt saponinet. Sen finns det också vissa som är lite hårdare, blekare och torrare än andra och dom tror jag är lite sämre.


Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.









tisdag 5 januari 2010

Förundran

Igår var jag och handlade mat. På väg till kassan, letandes efter vinterns sista skumtomtar förirrade jag mig in till gången med städprodukter. Det är ett ställe som jag inte har besökt på mer än ett år. Jag förundrades över de många flaskorna med sprayer, medel, cremer, vätskor - färgglada och stinkande (jag blev faktiskt lite yr av de hundratals olika lukterna).

För mer än ett år sedan, innan min dotter var född, bestämde jag och min sambo oss för att använda så lite kemikalierika produkter som möjligt. Vi började med att stoppa ner alla våra städprodukter i två kassar och ställa dem i garderoben. Det som fanns kvar i städskrubben var microfibertrasor och grön såpa (till toaletten)... När vi 9 månader senare flyttade fick kassarna följa med till återvinningsstationens farligt avfall-sektion. FARLIGT AVFALL-SEKTION!! Och det har vi smort in vårt hem med varje vecka (om vi orkade, annars varannan)...

Det är klart att städproduktsproducenterna är väldigt intresserade av att vi ska köpa alla deras produkter och känna oss som oansvariga lortgrisar om vi låter bli. Men det är till och med så att det blir renare om vi låter bli produkterna, och så slipper vi de skadliga kemikalierna och sparar pengar förstås!

Här skriver Järnia om hur Statens Provnings- och forskningsinstitut har testat städning med microfibertrasor och med kemikalier och kommit fram till att det blir renare med microfiber!
http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13295



Håll Sverige Rent om miljövänlig städning:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253


Städa med rabarber, vitkål och citron enligt Falkenbergs kommun:
http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/kommunledningskontor/strategienhet/agenda21/broschyrer/stada.4.1f78b68fb4fdb575b7fff1804.html


onsdag 2 december 2009

Schampo som toalettrengöring...


Jag läser gamla "Vi föräldrar"-tidningar som jag har fått av mina systrar (miljövänligt eller hur!) och hittade den här artikeln som på ett fantastiskt sätt sammanfattar precis vad jag tänker. Vad innehåller egentligen hygienprodukter och kan man lita på tillverkarna? (Svaret på dessa två frågor är enligt min erfarenhet väldigt ofta: "en massa onödiga kemikalier" och "nej"...).

Bara för att produkter kallas "milda", "skonsamma", "ekologiska" eller är till för barn, så kan de vara skräp! Jag tänker till exempel på
Natusans babyolja som innehåller mineralolja (paraffin) som är en olja som har sitt ursprung i petroleumindustrin och som även används för att smörja olika maskiner. Den har inget näringsvärde och lägger sig utanpå huden vilket i och för sig innebär att huden "känns" mjuk men den får ingen fukt. Personer som jobbar i industrier som använder denna olja som smörjmedel får uttorkad hud eftersom hudens naturliga förmåga att återfetta sig själv förstörs. Mineralolja är billig och härsknar inte vilket antagligen är orsaken till att den är en av de vanligast förekommande ingredienserna i hudvårdsprodukter.

Bra alternativ: Jag använder vanlig ekologisk olivolja från butiken eller ACOs babyolja (en av väldigt få av Apotekets produkter som jag tycker är bra).


"Kärt" barn har många namn? Här följer en lista på alla namn som mineralolja kan ha in innehållsförteckningen:
Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin

söndag 18 oktober 2009

Bebis = tvättmedelstest

Det senaste året har min lilla familj använt tvättnötter (sapindus mukorossi) istället för tvättmedel och sköljmedel. Detta har fungerat alldeles lysande trots att vår dotter vísade sig vara ett sådant barn som fick upp all bröstmjölk om man så mycket som petade på henne efter maten så att vi utan överdrift fick byta hennes kläder i genomsnitt 6 gånger per dag. Och kom det inte ut den vägen så kom det i raketfart från andra hållet. Jag har på riktigt bevittnat när hon låg på skötbordet utan blöja och det kom en stråle ur henne med sådan fart att de studsade på väggen mittemot och ner i badkaret (bra siktat måste jag säga!). Nåja, tillbaka till ämnet.

Jag brukar inte vilja predika, men nu är jag mäkta sugen... Vi är tydligen lite efter när det gäller det här i Sverige. Människor i Tyskland, Frankrike och England ska redan ha upptäckt nötterna och använder dem flitigt till inte bara tvätt utan schampo (både till människa och djur), rengöringsmedel och diskmedel. Nöten (som är en frukt) växer på träd i Indien och kan komposteras efter användning. De tvättar rent lika bra som vanligt tvättmedel och gör kläderna lite mjuka. Det såpaliknande ämnet som finns i skalet frigörs vid temperaturer som är varmare än 30 grader. Liksom såpa gör ämnet att vattnet blir "blötare" och löser upp smuts och fett. Nötterna kan återanvändas ända tills man ser att skalet förlorar sin lyster och börjar suga upp vatten.

Om jag ska vara ärlig (och det ska jag) så måste jag säga att jag liksom innan tvättnötsinförandet har problem med vissa fläckar, speciellt bär- och fruktfläckar (min dotter älskar blåbär!). Att använda fläckborttagare motverkar ju syftet med att minska kemikalieanvändningen och det finns en himla massa miljövänliga sätt att bli av med fläckar. Här är en länk till Håll Sverige Rent med tips: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319. Mitt problem är att jag är för lat för att behandla fläcken direkt, vilket verkar vara den springande punkten i alla tips. Jobbigt eller..?

Ok, kalla mig predikant om ni vill, men här kommer lite tips om hur man hittar tvättnötter:
Googla "tvättnötter", välj gärna ekologiska/organiska tvättnötter och en leverantör som har valt att importera nötterna med båt (och inte flyg). De kostar runt 150 kr/1 kg + frakt. Eller köp dem i närmaste hälsokostaffär (lite dyrare). Slut på predikandet!




måndag 21 september 2009

Power to the people!

För några månader sedan tittade jag på "Nyhetsmorgon" som denna morgon handlade om ett test av hud- och hårvårdsprodukter som "Råd och Rön" hade gjort. Bäst i test fick "Änglamark" och sämst fick... "Body Shop"...

Jag fick en chock! Jag har trott att jag blint kunde lita på dom goda företagen, dom som inte bara ville tjäna pengar utan faktiskt brydde sig om världen och människorna. Hur ska jag nu kunna veta vad som är bra eller vad som är dåligt; veta när bidrar jag till det goda i världen med ekologi och fairtrade eller när jag sponsrar oljeindustrin och barnarbete; veta när jag ger min kropp nyttiga produkter som gör mig frisk eller när jag belastar mitt immunförsvar med gifter och onödiga kemikalier. GRRRRRRRR!!!!!!

Det var min första reaktion.

Min andra reaktion var att jag bestämde mig för att sluta lägga över ansvaret för min hälsa, mitt liv och det jag väljer att köpa på företag. Och ta det själv! Body Shop gör en massa bra saker trots att de har parabener och en massa parfym i vissa av sina produkter. Det är fortfarande inte deras ansvar att ta ansvar för mig...

Parabener, mineraloljor, konserveringsmedel - jag ska lära mig det viktigaste och ha koll på vad jag köper. Jag ska bara köpa produkter som är så bra så att jag kan tänka mig att använda dem på min dotter. Kunskap är makt sägs det: Power to the people!!!

onsdag 19 augusti 2009

Vem är du, vem är jag?

Jag och min sambo har sedan vi blev gravida för ungefär 1,5 år sedan - ja, moderna män vill att man säger att VI blev gravida! - tänkt mycket på vilka kemikalier vi använder och omger oss med. Jag tänkte dessutom mycket på det som står i föräldrarböckerna om att bebisen använder sitt luktsinne redan när den är nyfödd (allra snabbast lär sig bebisen att känna igen sin mammas speciella doft) och därför kändes det extra viktigt att plocka bort allting som inte luktade som mig - och det var inte lite.

Jag vet inte om du har räknat efter någon gång men om jag börjar i duschen använder jag schampo, balsam och duschkräm. Efter duschen kommer deodorant samt kanske kroppslotion, ansiktsrengöring, -vatten och -lotion. Jag, som de flesta tjejer använder smink och det som innehåller parfym brukar vara foundation, puder, mascara och läppstift/cerat. För en kille skulle väl motsvarande vara raklödder och kanske after shave. Håret ska ha sitt, gelé eller vax samt lite hårspray. Lite parfym för att runda av det hela. Dessutom tillkommer antagligen parfymerad tvål varje gång jag tvättar händerna under dagen. Allt som allt 16 produkter med parfym i!

Välkommen till världen lilla bebis och lycka till med att försöka hitta din mammas doft under alla lager av syntetiska lukter...

En alldeles nyfödd dotter

Bloggintresserade