Den här vinterns torra luft har verkligen varit en utmaning för mina händer, min dotters kinder och min sambos fötter... Jag har letat förgäves i vanliga affärer efter någon hand-/fotkräm som är ok men inte hittat någon. De flesta har antingen mineralolja eller parabener i sig och praktiskt taget alla är parfymerade. Men härom veckan fick jag ett mail av en ny bekantskap som jag träffat på öppna förskolan. Hon skickade ett recept på hårvax som hon istället brukade använda som fotsalva. Denna söndag var det dags att koka ihop den! Jag presenterar här en helt naturlig, egenhändigt gjord salva. Jag använder den på mina fötter, händer, läppar, mitt hår och min dotters vintertorra kinder:
Du behöver:
1,6 dl ekologisk rapsolja
40 gram bivax
(Rapsolja tas upp bättre av
huden än olivolja,
bivax finns att köpa på
hälsokostaffärer)
Värm i vattenbad.
Rör om så att alla klumpar smälter.
Rör om medan vätskan svalnar
så att den inte skiktar sig.
Resultatet:
Två små barnmatsburkar med salva!
Så bra att den nog snart kommer
att börja säljas i en webshop nära dig ;-)
tisdag 26 januari 2010
Tips och en läskig lista
Här kommer ett till inlägg på samma tema som det förra!
Cirka 60 % av det vi smörjer in oss med tas upp av huden. Påverkan av kemiska ämnen på barnet blir större eftersom barnen är mindre. Barn har mer hudyta än vuxna, andas mer, äter och dricker mer i förhållande till sin vikt. Barnens hud är dessutom tunnare än vuxnas och påverkas därför lättare av kemikalier (källa: Kemikalieinspektionen). Här kommer tips från Naturskyddsföreningen (som man även kan tillämpa på sig själv!):
Jag tycker verkligen att våtservetter kan vara en räddare i nöden ibland, men efter att jag läste en artikel i Vi Föräldrar har jag slutat att använda dem till vardags och absolut inte på min dotters händer eller ansikte. Det funkar lika bra med några blöta tvättlappar i en påse i skötväskan. När jag tänker efter skulle jag aldrig få för mig att använda våtservetter på mitt eget underliv (det skulle i så fall vara en riktig krissituation i skogen...). Här är Vi Föräldrars lista över vanliga ämnen i våtservetter:
måndag 18 januari 2010
Farliga kemikalier i babyprodukter
Jag håller på att leta på nätet efter relevanta undersökningar som har med kemikalier och barn att göra. Det är lite deprimerande eftersom summan av kardemumman är att det finns skadliga ämnen i nästan allt som vi omger oss med. Samtidigt börjar det bli mer och mer vanligt med bra alternativ, det gäller bara att lista ut vilka de är – något som jag hoppas kunna hjälpa er med!
Här är en artikel om en amerikansk studie som har undersökt innehållet i bebisars urin och hittat ftalater. Ftalater används främst som mjukgörare i plast, men även som förstärkare av parfym i hygienartiklar (t ex lotion, schampo mm) och är hormonstörande, reproduktionshämmande och cancerframkallande.
Här är en artikel om en amerikansk studie som har undersökt innehållet i bebisars urin och hittat ftalater. Ftalater används främst som mjukgörare i plast, men även som förstärkare av parfym i hygienartiklar (t ex lotion, schampo mm) och är hormonstörande, reproduktionshämmande och cancerframkallande.
Danska miljövårdsstyrelsen har gjort en undersökning som visar att tvååriga barn får i sig en cocktail av kemikalier som är farligare än man först trott substanserna finns i vanliga leksaker, plastsandaler och hygienprodukter. De rekommenderar att man köper svanenmärkta produkter, läser innehållsförteckningen och undviker ftalater, parabener och parfymerade produkter.
http://www.netdoktor.dk/65000.htm?tab_id=322
Den statliga myndigheten Kemikalieinspektionen har gett ut en broschyr "Kemikalier i barns vardag" som innehåller information och goda råd om vad man kan tänka på som förälder. De menar att alla kemikalier kan vara farliga om man använder dem fel. Tre bra sätt att minska riskerna är att rensa bort onödiga produkter (t ex sköljmedel och städprodukter), inte använda mer än vad som är nödvändigt, och förvara alla kemikalier barnsäkert.
tisdag 12 januari 2010
Istället för schampo
Innan jag slutade på mitt jobb på Universeum i Göteborg och flyttade till Åmål hade jag många, långa och intressanta diskussioner med mina arbetskamrater om kemikaler, miljö, livsstil och annat. Det är en arbetsplats som naturligt drar till sig människor som är intresserade av dessa frågor. Idag fick jag ett mail av en före detta arbetskamrat som undrade om jag startat mitt företag ännu och om jag kunde hjälpa henne med recept till tvättnötsschampo eftersom de som hon hittat på nätet inte funkat. Det är med stort nöje som jag delar med mig av detta recept. (OBS! med brasklappen att tvättnötter inte får säljas som schampo eftersom det då är helt andra lagar och regler som gäller. Däremot kan jag berätta att jag har använt tvättnötsavkok som schampo i ett år nu och det fungerar jättebra för mig.)

Det recept som funkar för mig är:
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
Det recept som funkar för mig är:
15-20 tvättnötter (50 gram)
1 liter vatten
Jag låter det koka upp och sedan sjuda/småputtra (det är inte så noga) i ca 30-60 minuter. Om tvättnötterna är hela och har kärnor i sig klipper jag upp dom med en sax efter ca 5 minuter när dom är mjuka eftersom det annars tar så lång tid att få ut allt saponin från nötterna. När nötterna har kokat färdigt ska dom vara mjuka och ha ett tjockare skal eftersom saponinet är slut och de har sugit i sig vatten. Då mosar jag dom, silar vätskan och slänger nötterna. Jag brukar förvara schampot i en flaska i kylen (jag vet inte om man måste ha det i kylen, men jag har sett att det brukar stå i recepten).
När jag ska tvätta håret häller jag ca 2-3 cm avkok i en liten petflaska och värmer den lite i micron först eftersom det är behagligare med varmt i hårbotten. Sedan skakar jag flaskan så att det blir ett skum och antingen har jag i skummet i håret innan duschen när håret är torrt och låter det verka en stund, eller så blöter jag håret först och har i schampot sen. I början blev mitt hår fett lite fortare än med vanligt schampo eftersom mycket av de naturliga näringsämnena är kvar i håret, men nu tvättar jag tvätta håret varannan dag. En gång fick jag skum i ögat och det var inte så skönt, så nu undviker jag det :-). Nötterna och avkoket har en svag doft som inte fastnar i vare sig kläder eller hår. Det luktar bara rent!
Det som jag tycker är fel med de flesta recept är att man ska koka nötterna för kort tid och då hinner inte nötterna lämna ifrån sig saponinet. Det finns också lite olika kvalitet på tvättnötter beroende på var man köper dem. Det allra bästa är att ha dem utan kärnor för då kommer man lättare åt saponinet. Sen finns det också vissa som är lite hårdare, blekare och torrare än andra och dom tror jag är lite sämre.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.
Ibland får jag ta lite av min dotters balsam (Estelle & Thild Mild Conditioner) i det understa håret eftersom det kan bli lite tovigt, men jag tror att det beror mest på att jag sliter på håret med plattång och volymtång och inte har något värmeskydd i (har ni hittat något värmeskydd utan en massa skit i, berätta gärna för mig!). Jag har överhuvudtaget inga produkter i håret förutom Dermanords ekologiska hårspray (som känns som balsam när jag sköljer ur det!) och jag vet inte hur tvättnötsavkoket funkar om man har vax och gelé och dylikt i håret.tisdag 5 januari 2010
Förundran
Igår var jag och handlade mat. På väg till kassan, letandes efter vinterns sista skumtomtar förirrade jag mig in till gången med städprodukter. Det är ett ställe som jag inte har besökt på mer än ett år. Jag förundrades över de många flaskorna med sprayer, medel, cremer, vätskor - färgglada och stinkande (jag blev faktiskt lite yr av de hundratals olika lukterna).
För mer än ett år sedan, innan min dotter var född, bestämde jag och min sambo oss för att använda så lite kemikalierika produkter som möjligt. Vi började med att stoppa ner alla våra städprodukter i två kassar och ställa dem i garderoben. Det som fanns kvar i städskrubben var microfibertrasor och grön såpa (till toaletten)... När vi 9 månader senare flyttade fick kassarna följa med till återvinningsstationens farligt avfall-sektion. FARLIGT AVFALL-SEKTION!! Och det har vi smort in vårt hem med varje vecka (om vi orkade, annars varannan)...
Det är klart att städproduktsproducenterna är väldigt intresserade av att vi ska köpa alla deras produkter och känna oss som oansvariga lortgrisar om vi låter bli. Men det är till och med så att det blir renare om vi låter bli produkterna, och så slipper vi de skadliga kemikalierna och sparar pengar förstås!
Här skriver Järnia om hur Statens Provnings- och forskningsinstitut har testat städning med microfibertrasor och med kemikalier och kommit fram till att det blir renare med microfiber!
http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13295
Håll Sverige Rent om miljövänlig städning:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253
Städa med rabarber, vitkål och citron enligt Falkenbergs kommun:
http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/kommunledningskontor/strategienhet/agenda21/broschyrer/stada.4.1f78b68fb4fdb575b7fff1804.html
För mer än ett år sedan, innan min dotter var född, bestämde jag och min sambo oss för att använda så lite kemikalierika produkter som möjligt. Vi började med att stoppa ner alla våra städprodukter i två kassar och ställa dem i garderoben. Det som fanns kvar i städskrubben var microfibertrasor och grön såpa (till toaletten)... När vi 9 månader senare flyttade fick kassarna följa med till återvinningsstationens farligt avfall-sektion. FARLIGT AVFALL-SEKTION!! Och det har vi smort in vårt hem med varje vecka (om vi orkade, annars varannan)...
Det är klart att städproduktsproducenterna är väldigt intresserade av att vi ska köpa alla deras produkter och känna oss som oansvariga lortgrisar om vi låter bli. Men det är till och med så att det blir renare om vi låter bli produkterna, och så slipper vi de skadliga kemikalierna och sparar pengar förstås!
Här skriver Järnia om hur Statens Provnings- och forskningsinstitut har testat städning med microfibertrasor och med kemikalier och kommit fram till att det blir renare med microfiber!
http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13295
Håll Sverige Rent om miljövänlig städning:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253
Städa med rabarber, vitkål och citron enligt Falkenbergs kommun:
http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/kommunledningskontor/strategienhet/agenda21/broschyrer/stada.4.1f78b68fb4fdb575b7fff1804.html
onsdag 2 december 2009
Schampo som toalettrengöring...

Jag läser gamla "Vi föräldrar"-tidningar som jag har fått av mina systrar (miljövänligt eller hur!) och hittade den här artikeln som på ett fantastiskt sätt sammanfattar precis vad jag tänker. Vad innehåller egentligen hygienprodukter och kan man lita på tillverkarna? (Svaret på dessa två frågor är enligt min erfarenhet väldigt ofta: "en massa onödiga kemikalier" och "nej"...).
Bara för att produkter kallas "milda", "skonsamma", "ekologiska" eller är till för barn, så kan de vara skräp! Jag tänker till exempel på
Natusans babyolja som innehåller mineralolja (paraffin) som är en olja som har sitt ursprung i petroleumindustrin och som även används för att smörja olika maskiner. Den har inget näringsvärde och lägger sig utanpå huden vilket i och för sig innebär att huden "känns" mjuk men den får ingen fukt. Personer som jobbar i industrier som använder denna olja som smörjmedel får uttorkad hud eftersom hudens naturliga förmåga att återfetta sig själv förstörs. Mineralolja är billig och härsknar inte vilket antagligen är orsaken till att den är en av de vanligast förekommande ingredienserna i hudvårdsprodukter.
Bra alternativ: Jag använder vanlig ekologisk olivolja från butiken eller ACOs babyolja (en av väldigt få av Apotekets produkter som jag tycker är bra).
"Kärt" barn har många namn? Här följer en lista på alla namn som mineralolja kan ha in innehållsförteckningen:
Etiketter:
ekologisk,
hudvård,
kemikalier,
mineralolja
söndag 18 oktober 2009
Bebis = tvättmedelstest
Det senaste året har min lilla familj använt tvättnötter (sapindus mukorossi) istället för tvättmedel och sköljmedel. Detta har fungerat alldeles lysande trots att vår dotter vísade sig vara ett sådant barn som fick upp all bröstmjölk om man så mycket som petade på henne efter maten så att vi utan överdrift fick byta hennes kläder i genomsnitt 6 gånger per dag. Och kom det inte ut den vägen så kom det i raketfart från andra hållet. Jag har på riktigt bevittnat när hon låg på skötbordet utan blöja och det kom en stråle ur henne med sådan fart att de studsade på väggen mittemot och ner i badkaret (bra siktat måste jag säga!). Nåja, tillbaka till ämnet.
Jag brukar inte vilja predika, men nu är jag mäkta sugen... Vi är tydligen lite efter när det gäller det här i Sverige. Människor i Tyskland, Frankrike och England ska redan ha upptäckt nötterna och använder dem flitigt till inte bara tvätt utan schampo (både till människa och djur), rengöringsmedel och diskmedel. Nöten (som är en frukt) växer på träd i Indien och kan komposteras efter användning. De tvättar rent lika bra som vanligt tvättmedel och gör kläderna lite mjuka. Det såpaliknande ämnet som finns i skalet frigörs vid temperaturer som är varmare än 30 grader. Liksom såpa gör ämnet att vattnet blir "blötare" och löser upp smuts och fett. Nötterna kan återanvändas ända tills man ser att skalet förlorar sin lyster och börjar suga upp vatten.
Om jag ska vara ärlig (och det ska jag) så måste jag säga att jag liksom innan tvättnötsinförandet har problem med vissa fläckar, speciellt bär- och fruktfläckar (min dotter älskar blåbär!). Att använda fläckborttagare motverkar ju syftet med att minska kemikalieanvändningen och det finns en himla massa miljövänliga sätt att bli av med fläckar. Här är en länk till Håll Sverige Rent med tips: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319. Mitt problem är att jag är för lat för att behandla fläcken direkt, vilket verkar vara den springande punkten i alla tips. Jobbigt eller..?
Ok, kalla mig predikant om ni vill, men här kommer lite tips om hur man hittar tvättnötter:
Googla "tvättnötter", välj gärna ekologiska/organiska tvättnötter och en leverantör som har valt att importera nötterna med båt (och inte flyg). De kostar runt 150 kr/1 kg + frakt. Eller köp dem i närmaste hälsokostaffär (lite dyrare). Slut på predikandet!

Jag brukar inte vilja predika, men nu är jag mäkta sugen... Vi är tydligen lite efter när det gäller det här i Sverige. Människor i Tyskland, Frankrike och England ska redan ha upptäckt nötterna och använder dem flitigt till inte bara tvätt utan schampo (både till människa och djur), rengöringsmedel och diskmedel. Nöten (som är en frukt) växer på träd i Indien och kan komposteras efter användning. De tvättar rent lika bra som vanligt tvättmedel och gör kläderna lite mjuka. Det såpaliknande ämnet som finns i skalet frigörs vid temperaturer som är varmare än 30 grader. Liksom såpa gör ämnet att vattnet blir "blötare" och löser upp smuts och fett. Nötterna kan återanvändas ända tills man ser att skalet förlorar sin lyster och börjar suga upp vatten.
Om jag ska vara ärlig (och det ska jag) så måste jag säga att jag liksom innan tvättnötsinförandet har problem med vissa fläckar, speciellt bär- och fruktfläckar (min dotter älskar blåbär!). Att använda fläckborttagare motverkar ju syftet med att minska kemikalieanvändningen och det finns en himla massa miljövänliga sätt att bli av med fläckar. Här är en länk till Håll Sverige Rent med tips: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319. Mitt problem är att jag är för lat för att behandla fläcken direkt, vilket verkar vara den springande punkten i alla tips. Jobbigt eller..?
Ok, kalla mig predikant om ni vill, men här kommer lite tips om hur man hittar tvättnötter:
Googla "tvättnötter", välj gärna ekologiska/organiska tvättnötter och en leverantör som har valt att importera nötterna med båt (och inte flyg). De kostar runt 150 kr/1 kg + frakt. Eller köp dem i närmaste hälsokostaffär (lite dyrare). Slut på predikandet!
måndag 21 september 2009
Power to the people!
För några månader sedan tittade jag på "Nyhetsmorgon" som denna morgon handlade om ett test av hud- och hårvårdsprodukter som "Råd och Rön" hade gjort. Bäst i test fick "Änglamark" och sämst fick... "Body Shop"...
Jag fick en chock! Jag har trott att jag blint kunde lita på dom goda företagen, dom som inte bara ville tjäna pengar utan faktiskt brydde sig om världen och människorna. Hur ska jag nu kunna veta vad som är bra eller vad som är dåligt; veta när bidrar jag till det goda i världen med ekologi och fairtrade eller när jag sponsrar oljeindustrin och barnarbete; veta när jag ger min kropp nyttiga produkter som gör mig frisk eller när jag belastar mitt immunförsvar med gifter och onödiga kemikalier. GRRRRRRRR!!!!!!
Det var min första reaktion.
Min andra reaktion var att jag bestämde mig för att sluta lägga över ansvaret för min hälsa, mitt liv och det jag väljer att köpa på företag. Och ta det själv! Body Shop gör en massa bra saker trots att de har parabener och en massa parfym i vissa av sina produkter. Det är fortfarande inte deras ansvar att ta ansvar för mig...
Parabener, mineraloljor, konserveringsmedel - jag ska lära mig det viktigaste och ha koll på vad jag köper. Jag ska bara köpa produkter som är så bra så att jag kan tänka mig att använda dem på min dotter. Kunskap är makt sägs det: Power to the people!!!
onsdag 19 augusti 2009
Vem är du, vem är jag?
Jag och min sambo har sedan vi blev gravida för ungefär 1,5 år sedan - ja, moderna män vill att man säger att VI blev gravida! - tänkt mycket på vilka kemikalier vi använder och omger oss med. Jag tänkte dessutom mycket på det som står i föräldrarböckerna om att bebisen använder sitt luktsinne redan när den är nyfödd (allra snabbast lär sig bebisen att känna igen sin mammas speciella doft) och därför kändes det extra viktigt att plocka bort allting som inte luktade som mig - och det var inte lite.

Jag vet inte om du har räknat efter någon gång men om jag börjar i duschen använder jag schampo, balsam och duschkräm. Efter duschen kommer deodorant samt kanske kroppslotion, ansiktsrengöring, -vatten och -lotion. Jag, som de flesta tjejer använder smink och det som innehåller parfym brukar vara foundation, puder, mascara och läppstift/cerat. För en kille skulle väl motsvarande vara raklödder och kanske after shave. Håret ska ha sitt, gelé eller vax samt lite hårspray. Lite parfym för att runda av det hela. Dessutom tillkommer antagligen parfymerad tvål varje gång jag tvättar händerna under dagen. Allt som allt 16 produkter med parfym i!
Välkommen till världen lilla bebis och lycka till med att försöka hitta din mammas doft under alla lager av syntetiska lukter...
En alldeles nyfödd dotter
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






