måndag 21 september 2009

Power to the people!

För några månader sedan tittade jag på "Nyhetsmorgon" som denna morgon handlade om ett test av hud- och hårvårdsprodukter som "Råd och Rön" hade gjort. Bäst i test fick "Änglamark" och sämst fick... "Body Shop"...

Jag fick en chock! Jag har trott att jag blint kunde lita på dom goda företagen, dom som inte bara ville tjäna pengar utan faktiskt brydde sig om världen och människorna. Hur ska jag nu kunna veta vad som är bra eller vad som är dåligt; veta när bidrar jag till det goda i världen med ekologi och fairtrade eller när jag sponsrar oljeindustrin och barnarbete; veta när jag ger min kropp nyttiga produkter som gör mig frisk eller när jag belastar mitt immunförsvar med gifter och onödiga kemikalier. GRRRRRRRR!!!!!!

Det var min första reaktion.

Min andra reaktion var att jag bestämde mig för att sluta lägga över ansvaret för min hälsa, mitt liv och det jag väljer att köpa på företag. Och ta det själv! Body Shop gör en massa bra saker trots att de har parabener och en massa parfym i vissa av sina produkter. Det är fortfarande inte deras ansvar att ta ansvar för mig...

Parabener, mineraloljor, konserveringsmedel - jag ska lära mig det viktigaste och ha koll på vad jag köper. Jag ska bara köpa produkter som är så bra så att jag kan tänka mig att använda dem på min dotter. Kunskap är makt sägs det: Power to the people!!!

1 kommentar:

  1. Det borde vara lag på att allt som säljs som inte är baserat på enbart naturliga saker, skulle anges mycket noga på en kemikaliesajt och tydligt visa på vad dessa kemikalier betyder och orsakar etc. Det skulle inte vara så svårt om företagen bara var så illa tvugna, det borde vara självklart. Säg att alla produkter får en liten kod på sig, sen kan man gå hem och söka på den koden och så får man upp hela innehållsförteckningen och kan då klicka på samtliga ämnen och få upp vad de är vad de gör med oss och miljön. Det är inte en omöjlighet det borde vara en självklar lag!

    SvaraRadera

Bloggintresserade