tisdag 26 januari 2010

Tips och en läskig lista


Här kommer ett till inlägg på samma tema som det förra!

Cirka 60 % av det vi smörjer in oss med tas upp av huden.  Påverkan av kemiska ämnen på barnet blir större eftersom barnen är mindre. Barn har mer hudyta än vuxna, andas mer, äter och dricker mer i förhållande till sin vikt. Barnens hud är dessutom tunnare än vuxnas och påverkas därför lättare av kemikalier (källa: Kemikalieinspektionen). Här kommer tips från Naturskyddsföreningen (som man även kan tillämpa på sig själv!):













Jag tycker verkligen att våtservetter kan vara en räddare i nöden ibland, men efter att jag läste en artikel i Vi Föräldrar har jag slutat att använda dem till vardags och absolut inte på min dotters händer eller ansikte. Det funkar lika bra med några blöta tvättlappar i en påse i skötväskan. När jag tänker efter skulle jag aldrig få för mig att använda våtservetter på mitt eget underliv (det skulle i så fall vara en riktig krissituation i skogen...). Här är Vi Föräldrars lista över vanliga ämnen i våtservetter:

1 kommentar:

  1. Det borde slutas tillverkas helt! Jag kan inte fatta att det är tillåtet, blir så arg!! Det funkar alldeles utmärkt med tvättlappar av papper, jag använder bara det och det känns mycket renare dessutom blir inte kvar nån konsig kemikalisk halkig yta på huden efteråt :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade