tisdag 5 januari 2010

Förundran

Igår var jag och handlade mat. På väg till kassan, letandes efter vinterns sista skumtomtar förirrade jag mig in till gången med städprodukter. Det är ett ställe som jag inte har besökt på mer än ett år. Jag förundrades över de många flaskorna med sprayer, medel, cremer, vätskor - färgglada och stinkande (jag blev faktiskt lite yr av de hundratals olika lukterna).

För mer än ett år sedan, innan min dotter var född, bestämde jag och min sambo oss för att använda så lite kemikalierika produkter som möjligt. Vi började med att stoppa ner alla våra städprodukter i två kassar och ställa dem i garderoben. Det som fanns kvar i städskrubben var microfibertrasor och grön såpa (till toaletten)... När vi 9 månader senare flyttade fick kassarna följa med till återvinningsstationens farligt avfall-sektion. FARLIGT AVFALL-SEKTION!! Och det har vi smort in vårt hem med varje vecka (om vi orkade, annars varannan)...

Det är klart att städproduktsproducenterna är väldigt intresserade av att vi ska köpa alla deras produkter och känna oss som oansvariga lortgrisar om vi låter bli. Men det är till och med så att det blir renare om vi låter bli produkterna, och så slipper vi de skadliga kemikalierna och sparar pengar förstås!

Här skriver Järnia om hur Statens Provnings- och forskningsinstitut har testat städning med microfibertrasor och med kemikalier och kommit fram till att det blir renare med microfiber!
http://www.jarnia.se/www/live/publik/tips.aspx?TreeID=13295



Håll Sverige Rent om miljövänlig städning:
http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253


Städa med rabarber, vitkål och citron enligt Falkenbergs kommun:
http://www.falkenberg.se/kommunen/forvaltningar/kommunledningskontor/strategienhet/agenda21/broschyrer/stada.4.1f78b68fb4fdb575b7fff1804.html


2 kommentarer:

Bloggintresserade