tisdag 20 september 2011

Malin vill klara sig utan kemikalier

Säfflebördiga Åmålsbon Malin Sairio är mitt uppe i ”projekt kemikaliefri 2011”. Hon försöker att hitta en livsstil som inte innehåller farliga ämnen. Idén fick hon efter två missfall och nu har hon och hennes sambo och parets två döttrar en vardag med färre kemikalier. Malin tvättar med tvättnötter, gör egna hygienprodukter och hoppas att hon ska våga prova att använda tygblöjor till dottern Moa inom en snar framtid. En del av det hon provar delar hon med sig av på sin blogg för att inspirera andra som också vill ha kemikaliefria alternativ.
– Det har blivit billigare för oss och vi upplever att vi är mycket friskare nu, säger Malin Sairio.
Läs hela artikeln här: Malin vill klara sig utan kemikalier






2 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Jag läste om dig i tidningen och blev väldigt nyfiken på din salva och kroppsolja som du gör själv. Jag har tre barn varav två av dem har extremt torr hud som kräver smörjning flera gånger varje dag, särskilt på vintern som snart står för dörren. Man blir ju lite orolig när man läser innehållsförteckningen på krämerna och undrar ju vad man egentligen kletar in ungarna med. Det jag undrar är var du köper dina råvaror, och särskilt vart man kan få tag på sheasmör. Jag bor i Säffle och har inga problem att åka till Åmål för att handla.

    Mvh Madeleine i Säffle

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Precis samma sak hade jag problem med under Emmys första vinter. Torra röda kinder och ingen salva som verkade bra.
    Jag vet att det finns oljor (bl a mandelolja och sesamolja) på Spirea i Säffle, men jag vet inte vad det kostar där. Jag köper oljorna och sheasmöret på Naturkosmetikkompaniet (www.crearome.se). Bivaxet köpte jag hysteriskt billigt hos en biodlare i Kila, men det finns också på nätet. Jag brukar köpa en liter av varje olja plus 500 g sheasmör och då klarar jag mig hur länge som helst (beroende på hur många av mina systrar som behöver påfyllning :-)) Och det är otroligt skönt att veta vad som är i grejerna... Lycka till och hör gärna av dig igen! /Malin

    SvaraRadera

Bloggintresserade